Mooi, maar wel verstopt

Noorwegen, Sogn og Fjordane

Gudvangen bleek geen stadje of dorpje te zijn, maar eigenlijk zowat alleen een groot parkeerterrein welke vol stond met grote luxe bussen uit alle streken van Europa.
Veerboten en rondvaartboten gingen en kwamen, en verder waren er natuurlijk de nodige eethuisjes, terrasjes en vele souvenir shops.

Op het eerste gezicht was dit het einde van de weg, alleen terug leek mogelijk.
Maar op mijn kaart zag ik toch een klein weggetje langs het fjord lopen. Maar waar begon die?
Gevonden! Toen ik een plek overliep dat op een steendelving leek zag ik een doorgang, dat moest die weg zijn.

Het bleek inderdaad een erg smalle weg te zijn, maar mooi!!!
Al snel moest ik door een tunnel, erg smal, donker en volgens een bord 1754 mtr. lang.
En als er nu een tegenligger zou komen? Af en toe was er een verbreding, dus maar verder rijden.

4 km lang geen auto gezien en aan het eind van de weg, in Bakka, was iemand pas een camping begonnen.
Het was nog niet veel, eigenlijk alleen een zeecontainer met daarin een toilet, douche en keukentje, maar in een fantastisch mooi gebied. Je waande je hier 100 jaar terug in de tijd.

Zou je graag de video's van deze rit en het fjord laten zien, maar het lukt mij hier niet video's te uploaden, nog nergens wifi gevonden, en internet gaat bijna overal via de langzaamste verbinding. Dus die video's hebben jullie nog van mij tegoed.

In zekere zin was deze dag er weer één met extreme uitersten. In Gudvangen een drukte van belang, overal krioelde het van de toeristen rond de parkeerplaats, en 100 mtr. verder voorbij de steendelving was je ineens in een oase van rust en natuurschoon. Die verdere dag en de volgende hooguit 10 toeristen gezien.
Twee daarvan, een Engels koppel, kwamen ook met een VW T3 camper zoals ik ook heb op de camping. In feite zijn dit soort mini campertjes de enige campers die deze plaats kunnen bereiken, dus hier geen grote witte landhuizen-op-wielen.

Op een pad langs de berg waarin de tunnel was gehakt liep nog de oude weg die vroeger de weg naar Bakka was, maar onwillekeurig moest ik toch toen ik daar liep steeds naar boven kijken. Haast overal op die weg lagen stenen of waren er zelfs grondverschuivingen.
Ik ging er maar van uit dat die tijdens het hakken van de tunnel daar waren terechtgekomen....

Mooi Hans, juist de mooiste en rustigste plekjes zijn zo mooi en rustig omdat ze verstopt zijn! En jij weet die te vinden! En er te komen! Het zijn dan ook fantastische foto's, telkens vanuit een fantastisch waarnemingspunt! Die tweede foto hè, eigenlijk een selfie, dat je je drone voor je camper uit laat vliegen :-) :-) .

Koos 2018-06-28 17:08:15

Hans,je weet ik ben een visser ik heb op jou foto's hele fijne plekken gezien om te vissen en de delicatesse van Noorwegen uit het water te halen. De delicatesse van Noorwegen is gedroogde Haring. Laat het je smaken.

Truus en Corné 2018-06-29 02:34:23

Hier in De Heeg is alles nog zoals toen je vertrok. Ik ben wel benieuwd of ik je nog ooit terug zie. De foto's geven zo een geweldig mooie wereld weer dat ik me niet kan voorstellen dat je ooit terug komt. Grapje Geniet van iedere kilometer. en je drone Bedankt voor je reisroute die kan ik nu per kilometer volgen op google earth.

Rob van Kessel 2018-06-29 18:18:49

3 dagen geen bereik gehad met de telefoon. Bedankt voor de reacties.