Poolcirkel gepasseerd

Noorwegen, Nordland

Waarom ben ik eigenlijk naar Noorwegen gegaan om een roadtrip te maken?
Wel, omdat dit land het ruigste, afwisselendste en mooiste landschap heeft van Europa.
En ook voor de fjorden.
Sommigen noemen het zelfs het mooiste land van de wereld.
Dat kan ik niet bevestigen, maar er is wel iets anders wat mij dagelijks opvalt en heel goed bevalt buiten dat mooie landschap.

Ik zal proberen dat uit te leggen:

Voor mijn reis hoor ik verschillende dingen over Noorwegen, alles is daar duurder, het is er koud, winderig en het regent er veel, ze hebben er geen brood, alleen rogge- en knekkebrød (Noors), het enige voordeel is dat de vrouwen -meestal blond- er vaak erg mooi zijn.
Op dat laatste kom ik later terug, en ja, de supermarkt is hier duurder dan bij ons.

Maar het meest opvallend vind ik wel de mentaliteit van de Noor, en misschien wel van de mensen in alle Scandinavische landen.

Hun stelregel: alles is van iedereen.

Dat merk je aan alles, je mag overal komen en bent welkom, maar vooral, vernielzucht komt hier niet voor. Niemand vernield toch immers zijn eigen bezit?
Openbare toiletten laat iedereen schoon achter, er staan geen kreten op de muren, niets is bekrast of is er met verf bespoten.
Picknick-, parkeerplaatsen en bermen zijn brandschoon, geen klein snoeppapiertje, geen peuken, niets van dat alles.

Dat het duurder is komt omdat de Noorse Jan Modaal hier ongeveer 2x zoveel verdient dan bij ons. De levensstandaard ligt dus 2x zo hoog.
Vooral de restaurants zijn duur, wijn en sterke drank is duur en mag alleen in staatswinkels verkocht worden.
Daarentegen heeft iedere supermarkt heel veel verschillende speciaalbieren zoals je op een foto kunt zien, zowel normaal als gekoeld.
Gewone pils wordt ook wel verkocht, maar men koopt liever de speciaalbieren, daar geniet je meer van en je hoeft je er dus niet mee te laten vollopen, zoals met pils vaak gedaan wordt.
Die bieren zitten meestal in blik met statiegeld.
Brood zoals wij die kennen is er tegenwoordig ook, in vele soorten vers afgebakken en gesneden verpakt, ook kleinbrood.
Brandstof heeft ongeveer de zelfde prijs als bij ons langs de snelweg.

Toch zal een vakantie in Noorwegen amper duurder te hoeven uitvallen dan in de Zuid-Europese landen.
Dat komt omdat je hier als toerist zeer welkom bent.
Er zijn overal zeer mooie plekken gemaakt waar je met tent, caravan of camper mag staan, incl. ruim en schoon compleet ingericht en verwarmd toiletgebouw met warm water. Dus overnachten kost hier bijna niets, alleen af en toe een camping als je een grote was wilt draaien.

Ik zag op internet laatst een foto van het strand van Scheveningen na een warme dag, een complete vuilnisbelt. In veel landen, waaronder Nederland, is het gewoon geworden afval op straat te gooien, zelfs als er afvalbakken staan. Anderen doen het toch ook?
Hier staan er soms afvalbakken, soms ook niet, maar in beide gevallen niets op de straat of het strand. Een roker dooft zijn peuk en steekt hem dan bij zich, iemand die per ongeluk een klein snoeppapiertje uit zijn hand laat waaien gaat hem zoeken om op te rapen! ....moet je in Nederland mee komen.
En het leuke is, toeristen gaan daarin mee. Je moet wel een grote hufter zijn om als eerste troep achter te laten.
Dus, goed voorbeeld doet goed volgen.

Daarbij is het hier ook opvallend veilig.
Veel mensen voelen zich in Nederland niet meer veilig in hun eigen woonomgeving, ouderen wordt hun tas uit de handen gerukt, mensen worden zonder aanleiding in elkaar geslagen, winkels worden berooft, fietsen worden gestolen, enz.
Kortom, we zijn er aan gewend geraakt dagelijks iets te horen van beroving of diefstal.
Hoe komt het dat dit in de Scandinavische landen amper of niet voorkomt?

Ook in het verkeer is het te merken, men reageert hier zijn stress niet af in het verkeer, of misschien heeft men hier amper stress. Met mijn oude campertje heb ik in Nederland altijd wel een bumperklever of opdrukker achter mij die op die manier duidelijk wil maken dat ik harder moet gaan rijden. Mijn auto is inderdaad niet de snelste, maar ik ben in de afgelopen 6 weken (3.000 km) hier hooguit 10x door een auto ingehaald, ik denk eigenlijk nog minder. Men blijft altijd op ruime afstand achter mij rijden en agressief gedrag heb ik nog nergens bemerkt.

Waarschijnlijk heeft dit alles te maken dat o.a. Nederland te vol is. Dat levert agressie op, we hebben stress omdat economische vooruitgang belangrijker is dan menselijk welzijn, we vertrouwen de overheid niet meer, het aantal verwarde mensen groeit onrustbarend, kortom hier in Noorwegen merk je pas goed hoe het leven in negatieve zin aan het veranderen is in ons welvarende land, maar dat het ook anders kan.

Dit maakt Noorwegen, behalve zijn natuurschoon, toch voor veel mensen het ideale vakantieland, men zegt wel: eenmaal in Noorwegen geweest, je wilt er altijd weer naar terug.

Op het verhaal dat hier veel mooie blonde vrouwen zouden rondlopen zou ik nog even terugkomen, maar ik weet zeker dat je veel meer benieuwd ben hoe hier de wegen worden onderhouden.
Immers, hier is er vaak afwisselend sneeuw, ijs en zijn er hoge temperaturen, dus de smalle wegen hebben veel te lijden. Daar komt bij dat er geen alternatieven zijn, even omrijden kan niet want er is meestal maar 1 doorgaande weg.
Hoe dat onderhoud gebeurt heb ik even voor je in beeld gebracht, en daarbij spelen de mooie vrouwen een grote rol.
Op werkplekken waar je ze niet verwacht zie je ze trouwens, als stratenmaakster, bij het plaatsen van rioolpijpen, bij het onderhoud van wegen enz. In veel stoere beroepen dus zijn volop blonde schoonheden aanwezig. Maar ook gewoon op straat.
Bij ons is men weleens agressief tegen een verkeersregelaar als die je laat stoppen terwijl je haast hebt, hier zetten ze een schoonheid in en je hebt er geen probleem mee dat ze je 15 min. laat wachten.
Misschien een tip voor bv Rijkswaterstaat?
Zo werd ik op een stille weg ineens staande gehouden door een dame in een gele Zuid-Wester. Is ze ondanks haar kleding en zonnebril niet mooi? Ze riep vervolgens haar collega op via de mobilofoon. Omdat ze door de kleding haar hoofd niet kon omdraaien, draaide ze zich in het geheel precies 3x per minuut 180 gr. om. Verder bleef ze onbewegenlijk, het zag er grappig uit.
Uiteindelijk kwam haar collega in een safety car, ook al een blonde schoonheid, mij gebieden haar te volgen om veilig langs de asfaltmachines te komen. Voor een middenafzetting was geen plaats, dus op deze manier wordt in een redelijk tempo het hele wegdek aan 1 zijde vernieuwd.

Al met al, je weet nu dat Noorwegen een mooie en zeer afwisselende natuur heeft, dat het duurder is maar toch weer niet, dat het er kan regenen maar ook heel warm en zonnig kan zijn, in snelle afwisseling, dat wel. Dat er gewoon brood te koop is en dat er veel vrouwen mooi zijn.

Dus ga eens naar Noorwegen.

Intussen heb ik vandaag de kustroute weer verlaten om via de E6 verder noordwaarts te gaan. Die E6, ook wel Noordkaaproute genoemd, heeft hier zo ongeveer de status van Route 66. Allerlei spul is er te koop met E6 daarop gedrukt.
Bij de poolcirkel zag ik eindelijk een eland en een ijsbeer, althans, opgezet in het gebouw bij die poolcirkel. Naast dat gebouw laten veel mensen een herinnering achter in de vorm van een stapeltje stenen of hun namen met kleine steentjes gevormd.

Mooi verhaal Hans :-) zo te lezen ben je voorlopig nog niet terug.. We hebben kennissen die ook helemaal verknocht zijn aan Noorwegen en ooit plannen hadden te emigreren , nu snap ik waarom.. ruimte rust respect mooi Hans dat willen we toch allemaal . Geniet nog van je reis en wie weet ,je hebt het mooi in woord en beeld gebracht , we zullen een gaan kijken lijkt me super mooi .. dank je , Ciao Joey

Joey roberts 2018-07-27 00:38:09

Mooie blog weer 😀 We zijn een paar jaar terug in Zweden geweest, daar was het precies hetzelfde als in Noorwegen. Geen troep, vriendelijke behulpzame mensen en rust. Kelsey vond (en ik trouwens ook) het zo'n mooi land dat ze over twee weken met Ruud weer naar Zweden gaat. Veel reisplezier nog 😀🤗

Angelique 2018-07-27 06:42:10

Prachtig! Ik lees pas net weer je verslagen maar ga nu ook de vorige nog lezen. En ik ga mee met Joey naar Noorwegen. Heb het goed Hans!

Roos 2018-07-27 08:52:42

In 1 woord weer een fantastisch verhaal. We kunnen zo jouw reis en belevenissen helemaal volgen. Veel plezier.

Joke 2018-07-27 10:43:49

Wat een mooi verhaal. Ik zou zo naar Noorwegen willen. Heel leuk verteld en natuurlijk mooie foto´s. Groetjes uit een tropisch heuvelland.

Hannie 2018-07-27 11:48:51

Hans aan de mentaliteit van de Noren kunnen de Hollanders veel leren prettige reis nog

Martin vos 2018-07-28 09:01:44

Leuk jullie reacties, bedankt. Ik ontmoette een jong Nederlands stel dat afgelopen jaar hier 3 weken met een VW camper zoals ik hebben rondreden. Nu zijn ze hier een trip van 1 jaar aan het maken, zo goed beviel het hun. En gisteren een koppel ontmoet uit Drente die hier 5 jaar geleden zijn gaan wonen. Je bent dus gewaarschuwd als je hier naar toe gaat. :-)

HansVWT3 2018-07-28 22:39:06

Hans,wat zouden wij nu ook graag aan een koud meertje zitten, en genieten van de prachtige natuur. Hier is het net Afrika heet heet heet, Maar alles verloopt hier naar wens en je hoeft je geen zorgen te maken. Groertjes

Truus&Corné 2018-07-31 02:25:14

Bedankt dat je even laat weten dat alles goed gaat, Truus en Corné. Ik blijf dus nog maar even weg, haha.