Op de Top van Europa, de Noordkaap

Noorwegen, Finnmark

Waarom gaan mensen eigenlijk naar de Noordkaap?
Er is daar helemaal niets, geen stadje of dorp, meestal geen uitzicht door lage bewolking of nevel, het enige is een plateau op een rots 300 meter boven de IJszee op het kale, bomenloze eilandje Magerøya. Vertaald: mager eiland.

Sinds daar in 1873 de eerste expeditie aankwam gaan er toch geregeld koningen, keizers en avonturiers naar toe.
Tenslotte is het "De Top" van Europa.

Om hen wat te plezieren is er een onderwatertunnel naar het eiland gegraven van 7 km. lang, een afgezet plateau met parkeerplaatsen gemaakt, de 5000 m2 grote Noordkaaphal gebouwd met restaurants, multimedia voorstellingen, musea en souvenirshops, en een groot symbool, een opengewerkte globe, neergezet.
Met het nuttigen van champagne en kaviaar kun je daar het bezoek toch nog een feestje laten worden.
Deze afgelegen plek is nu dan ook een ware toeristenplek geworden waar dagelijks vele volle touringcars naar toe trekken. Meestal vanaf een vliegveld 30 km zuidelijker.

Dus toen ik eenmaal op de Lofoten was en alles nog goed functioneerde, dacht ik: ik ben er nu toch vlakbij, en een tweede kans krijg ik waarschijnlijk niet meer gezien de leeftijd van mij(n camper).

Dus even gekeken hoe vlakbij precies. Oef, toch nog 1000 km.
Dus niet zo vlakbij, even ver ongeveer als Maastricht-Zuid-Frankrijk.
Maar wel met dit verschil dat de tolweg in Frankrijk geen feest is om te rijden, en de route naar de Noordkaap heel mooi is. Zelden staat je stuur in de recht-uit-stand en continue zie je mooie landschappen.

Dus op naar de Noordkaap, vanaf de Lofoten naar het noorden kan dat zonder een ferry te nemen.

Tijdens het bereiden van de avondmaaltijd na de eerste dag rijden keek ik naar de weersvoorspelling, want nog 700 km heen en 1000 km terug om daar nevel te zien leek mij toch wat overdreven.
De voorspelling was dat het daar de volgende dag en avond helder en zonnig zou zijn, maar de dagen daarna bewolkt. En 3 dagen later was er geen middernachtzon meer, die zou dan gewoon onder gaan.
Dus...... na de maaltijd nog enkele uren ontspannen gereden, het bleef toch licht.
Het mooie uitzicht klopte, onderweg o.a. meerdere gletsjers en rendieren gezien.

Een streek in het noorden van Noorwegen, Zweden, Finland en Rusland heet Sápmi. Het is Europa's laatste wildernis waar ongeveer 100.000 Samen leven. De helft hiervan in Noorwegen.
De Samen dragen zeer bewerkte bonte kleding en bouwen tentenkampen en hutten in de streek. Zij leven van de rendierfokkerij, maar tegenwoordig wonen zij toch meer en meer in gewone huizen.
Enkele van die (verlaten) hutten stonden op de plaats waar ik een nacht doorbracht.

Zondag 29 juli om 16:00 uur kwam ik dan na 4915 km. vanaf huis op de Noordkaap aan.
Hoera, doel bereikt, haha

Daar ontmoette ik o.a. Lucana, Een vrouw uit Colombia die alleen met haar Mercedes Benz Ponton uit 1961 ook de Noordkaap bezocht. In februari had zij in Colombia haar auto op een schip gezet om hem 2 maanden later in Rusland op te halen. Sinds april maakt zij de roadtrip en heeft intussen heel Rusland doorkruist. Zij was blij mijn leeftijd te horen. Haar reactie: O, gelukkig. Als jij op jouw leeftijd nog zo kan reizen kan ik dat ook vast nog een lange tijd. Zij is 59 jaar.
We volgen elkaar o.a. op Instagram en heeft haar route voor de komende tijd verteld, want zij wil nog eens een glaasje met mij drinken, haha

Op een gegeven moment kwam er een radioverslaggever van de Duitse NDR naar mij toe. Mijn busje viel op tussen al die luxe campers, dus hij moest een interview van mij afnemen.
Ga ik naar de Noordkaap, ben ik op de Duitse radio. Moet niet gekker worden. Hij vond dat ik prima Duits sprak, jaja....

Die eerste avond op de Noordkaap was inderdaad zeer helder en probeerde ik weer een time lapse te maken van de middernachtzon. Toch is die niet zo goed gelukt omdat het die nacht boven op die rots begon te stormen. Het statief had ik al aan een hek vastgemaakt, maar ondanks dat ving de smartphone zoveel wind dat het beeld niet stabiel bleef.
Het was wel speciaal om weer te zien dat de zon na het dalen gelijk weer begon te klimmen.

Veel foto's hieronder zijn screendumps van videobeelden, dus de kwaliteit is niet zo goed, later zet ik de video's wel online.
Eén heb ik wel alvast op Youtube gezet:

Verder naar het noorden reizen kan nu niet meer, er is maar 1 weg en die is naar het zuiden, dus ga ik later eens bekijken wat het volgende doel wordt.

Als jij nog een vakantie in het vooruitzicht hebt, fijne reis!

Wauw, dit is toch wel heel bijzonder dat je hier geweest bent. Heel indrukwekkende beelden. Prachtig hoor! Ik vrees dat je straks helemaal niet meer kunt wennen in ons kikkerlandje. Maar daar denk je nu natuurlijk nog niet aan haha.

Jeannet 2018-08-14 17:41:26

Wat een mooie reis Hans ik ben jaloer op je

Martin vos 2018-08-14 18:09:02

Hans uiteindelijk heb je het uiterste punt van Europa bereikt, het is prachtig om je reisverslag en foto's te volgen. Hier is alles oke en afgekoeld. Groetjes truus en corné

Truus & Cornë 2018-08-15 03:19:59

Kon niet slapen, toen zag ik je verslag in mijn mails staan :) Prachtig Hans! Mooie foto's.

Angelique 2018-08-15 05:04:09

Weer een mooi verhaal met fantastische foto’s. Bedankt dat we op deze manier mee kunnen leven.

Joke 2018-08-15 11:00:10

Ben nu wel wat naar het zuiden aan het reizen, Jeannet. Maar idd nog niet naar huis. Wanneer ga jij, Martin? Gelukkig is het nu thuis afgekoeld, Truus en Corné, maar hier is het ook nog lekker. Hoop dat mijn verhaal voldoende slaapverwekkend was, Angelique, zodat je nog even lekker hebt kunnen slapen. Ik neem je graag op mijn reis mee, Joke

HansVWT3 2018-08-15 19:55:24

Mooi verhaal en prachtige foto`s. Wat is het mooi daar.