Slingeren over de Trollstigen

Noorwegen, Møre og Romsdal

In dat Isterdal waar ik het afgelopen weekend langs een ruisend beekje en tussen mooie lage bomen kon kamperen was zowaar ook nog een toilet zoals we die zeer lang geleden in Nederland ook nog wel aantroffen, een gat in een plank en na gebruik turfmol? erin strooien.
Maar er was ook water, zodat ik ongestoord mijn zonneboiler/buitendouche kon gebruiken.
Zoals je kunt zien op een foto, 36 gr. na enkele uurtjes in de zon.
Leve het echte kamperen.

Het einde van dat Isterdal naar het noorden was vóór 1936 een bijna onneembare route, want daar leek een onoverkomelijke rotswand elke uitgang van het dal af te sluiten.
Maar in dat jaar hadden de wegenbouwers een weg klaar met 11 haarspeldbochten die tegen de rotswanden lijkt aan te kleven.
Midden in die rotswand stort de Stigfosswaterval vlak naast de weg 180 meter de diepte in.
Dit geheel noemt men de Trollstigen.
Vanaf een uitzichtpunt kun je 850 meter de diepte in kijken voordat je op die weg moet rijden, om dit alles te zien.

Na het slingeren kreeg ik weer te maken met een probleem die veel rondtrekkende camperbezitters hebben als ze niet op campings met elektra gaan staan, n.l. gas om de koelkast draaiende te houden.

Bij mijn vorige roadtrip kocht ik in Frankrijk voor 1 euro (statiegeld) een grote gasfles die in elk dorp ingewisseld kon worden voor een volle, en in Spanje (in Nederland terecht verboden) gewoon bij een tankstation met LPG gevuld kon worden.

Overigens zijn Nederlandse gasflessen in het buitenland niet om te wisselen of te vullen. Om te koken prima, maar de koelkast werkt daar maar 1 week op.

Daarom had ik afgelopen jaar een grote navulbare LPG tank gekocht waar de koelkast een maand mee blijft werken, maar die moest nu langzamerhand weer gevuld worden.
Geen probleem, in een vrij grote stad na de Trollstigen zou een Shell pomp LPG leveren.
In die stad waren aan de doorgaande weg zeker 6 tankstations, laat nou net die van Shell de concurrentie kennelijk verloren hebben en de deur gesloten houden.
Was niet echt duidelijk aangegeven, continu stopten mensen bij de pomp, die bleek niet te werken, en pas bij de winkeldeur zagen we een klein briefje: Stengt (Gesloten)

Noorwegen heeft LPG stations, maar zoals later ook zou blijken, het tanken daarvan gaat niet altijd zo probleemloos.

Dan maar een mooi plekje bij de schapen voor de nacht uitgezocht.

Hans wat weer een leuk verhaal en prachtige foto’s.