Treinreisje met 2 meisjes

Noorwegen, Sogn og Fjordane

Al de eerste avond dat ik in Noorwegen was zei een Nederlandse vrouw tegen mij dat volgens haar Noorse vriendin de Flambaan een bezoek meer dan waard zou zijn.
Zij wist echter niet wat het precies was, en ik al helemaal niet.

Maar tijdens het uitstippelen van de reisdoelen voor de komende dagen bleek dat ik langs Flåm zou komen te rijden.
Zou dat die baan zijn? Even de boeken raadplegen en inderdaad, in Flåm begint een spoorlijntje dat naar Myrdal gaat.
Niets bijzonders, behalve dan dat Flåm op zeeniveau ligt en Myrdyl, daar 20 km vandaan, op 866 mtr hoog.
En nog meer bijzonder: het spoorlijntje is al zeer oud, heeft normaalspoor, gaat door 20 tunnels en over een brug, de stijgingshoek is tot 5,5% en hij gaat door een wondermooi berglandschap met talrijke watervallen.
Verschil met vroeger, hij rijdt nu in hoofdzaak voor toeristen.
Voor hen wordt ook nog onderweg gestopt bij de Kjosfossen waterval, waar spookachtige muziek en een danseres je extra waar voor je geld geven.

Dus op weg naar Flåm, zoiets mag je toch niet missen.
Onderweg nog even van de route afgeweken om de Aurlandsfjord te bekijken, ook een smalle diepe fjord.
Daarvoor ging ik naar het plaatsje Undredal, dat was zo'n 6 km van de weg af naar het dal.
Bij het weer wegrijden uit dit plaatsje vroegen 2 meisjes met grote rugzakken of ze mee mochten rijden.
Ze hadden hier de nacht doorgebracht maar zagen er tegenop om die 6 km naar boven te lopen.

Mijn bijrijderstoel staat achterste voren en ligt vol spullen, dus zitplaatsen heb ik niet.
Maar ze namen genoegen met het zitten op mijn bed. Tijdens de rit bleek dat zij ook het plan hadden met de Flåmsbana, want zo heet die spoorlijn, te gaan rijden.
Uiteindelijk hebben we met elkaar de hele verdere dag doorgebracht. Het bleken Poolse studentes te zijn die met de trein naar Oslo waren gekomen en verder met rugzak en tent Noorwegen bezochten.

Om vanuit Flåm verder naar het noorden te gaan heb je 2 mogelijkheden:
De hoofdroute gaat door de langste tunnel van Europa, de Lærdaltunnel en is 24,5 km lang. Het schijnt erg spectaculair te zijn daar doorheen te rijden, soms is hij met blauw licht verlicht enz.
Maar het lijkt mij toch dat je dan niet veel van het mooie landschap ziet, en ik rij al dagelijks door lange tunnels, vaak met veel bochten, hellingen, amper zichtbare belijning, vaak zonder middenstreep, delen zonder verlichting, versmallingen, ventilatie alleen door de rijdende auto's, en een keer spiraalsgewijs naar een hoger niveau. Dat was een rondje van 360 gr in een berg!
Dus nu even niet.

De andere mogelijk is de oude weg over de berg te nemen, de Bjørgavegen. Die gaat over een hoogvlakte, maar om daar op te komen brengt die weg je in zeer korte tijd van 0 naar 1300 mtr. Met diepe afgronden, maar mooie uitzichten. Dat werd dus de keuze.

Boven gekomen ben je dan ineens in een andere wereld. Van een groen en liefelijk landschap naar een kaal, koud, vochtig en winderig landschap met veel sneeuwresten. De winterjas werd weer te voorschijn gehaald..

Zo'n 1200 mtr onder je rijden de auto's door de tunnel.
Ik rij daarboven min of meer in de wolken, alles wordt kletsnat maar het regent niet.
De smartphone is hier alleen voor navigatie te gebruiken, er is geen bereik om er mee te kunnen bellen.

Ter afwisseling wilde ik hier wel de nacht doorbrengen, de keuze viel op een picknickplaats met een indrukwekkend uitzicht en een design toiletgebouw, waarvan 1 schuine wand louter uit zonnepanelen bestond.

Dat ik afgelopen jaar een standkachel in mijn verplaatsbaar hutje had ingebouwd kwam nu mooi van pas.

Wat een mooi verhaal en wat een wonderlijke mooie wereld is het waar wij in mogen leven.

Joke 2018-07-02 19:09:40

Leuk verhaal en alweer prachtige foto's