Die aardige Fransen toch

Frankrijk, Naussac

Onverwachte schoonheid is vaak een dubbele verrassing.
Op weg naar de streek Haut-Lanquedoc, dat ik mij voorlopig als reisdoel heb gesteld omdat daar een mooi natuurpark is, zag ik op mijn navigatie dat er een meertje opdoemde langs mijn route.
Franse meertjes zijn bijna altijd aantrekkelijk dus het was snel besloten daar weer een mooie plek voor overnachting te zoeken.
Nu, die was snel gevonden. De Fransen stellen tegenwoordig de mooiste plekken beschikbaar voor campers. Zij houden kennelijk zelf ook van zwerven. :-)
Op een kleine heuvel, grenzend aan het meer, mochten 5 campers blijven overnachten, en bij aankomst was er zowaar nog 1 plek vrij. Het uitzicht vanaf die plek was zonder meer subliem. Beneden aan het meer zelf was een zeer schoon openbaar toilet, incl. papier en wasbakken. Een restaurant en een bar die ook pizza's en salades verkocht waren daar ook aanwezig. En dat allemaal voor het stageld van precies 0,00 euro per nacht.
Wat heeft een mens meer nodig? Prima plek om eens goed uit te rusten van de voorbereidingen voor deze roadtrip en net te doen alsof het vakantie is, haha.
Omdat het op een hoogte van 950 mtr. was werden de nachten wel al best fris, zo'n 4 tot 5 °C. Maar dat leverde wel weer enkele ochtendnevel foto's op. De frisse wind maakte het soms beter om binnen in het campertje te eten, maar dat gaat prima, dus soms tafeltje bij het raam, een andere keer tafeltje op het terras. Voor jullie heb ik ook eens een foto van het interieur gemaakt, kunnen jullie zien hoe het is op 6 vierkante meter te leven.
Totale camper buiten is 8 vierkante meter, maar binnen dus 6, waarvan 1,1 vierkante meter stahoogte heeft, de rest buk- en kruiphoogte. Dat is wel incl. cabine, bergruimtes en motor die onder mijn vaste bed zit. Het grote voordeel: je hebt letterlijk alles binnen handbereik. En mijn tuin heeft de afmeting van de hele wereld!
Na een dag lekker luieren vertelde mijn lichaam dat er nu eindelijk wat beweging nodig was, dus vrijdagochtend trok ik mijn wandelschoenen aan en hees mijn rugzak om. Lunch mee en op de smartphone met een app waarop de kleinste trails staan een route gekozen. Van wandelkaartjes waarop routes staan die je kunt volgen moet ik niet veel hebben, ze kloppen lang niet altijd en zelf een route bedenken is veel aardiger. En zolang die smartphone blijft werken kun je onmogelijk verdwalen. Ik zie enkelen al denken: hij kan ook plots dienst weigeren. Inderdaad, dus een oudere smartphone met navigatie zit ook in de rugzak, en tenslotte ook nog een goed kompas, haha.
Omdat het een eerste wandeling was moest mijn lichaam nog even wennen, het werden ruim 16 km. Maar de eerste 9 km.was wel puur klauterwerk langs berghellingen, later karrensporen en helaas ook nog een stukje asfalt.
De plek van het campertje was zo mooi dat ik zaterdag daar nog steeds niet weg wilde gaan, en waarom zou ik?
Dus nog een dagje genoten en zondag maar weer eens de motor gestart.
Jullie ook een fijne dag verder.

Helaas zijn jullie reacties op dit verslag en die van 30 sept. per abuis verdwenen, sorry Hans