Vleugellam

Frankrijk, Saint-Jean-du-Gard

De trouwe volgers onder jullie weten vast nog wel dat ik op 12 mei iets vertelde over onze reis door Azië met een Peugeot J7 bus.
Die bus, bouwjaar 1972, bouwde ik toen in een jaar tijd om tot een complete camper, geschikt om lang mee te reizen en in te wonen.
Om dat te leren en ervaring op te doen bouwde ik een jaar daarvoor een Citroën HY bus, bouwjaar 1969, ook om tot een camper.
We gingen daarmee 3 weken naar Griekenland.

Welnu, om dat onbegrijpelijke HY en J7 gedoe wat aanschouwelijker te maken voor mijn jongere lezers heb ik de geesten van die busjes hier aangeroepen -tenslotte waren ze beiden Frans- en zowaar, gebroederlijk poseerden ze voor mij naast elkaar. De linker is dus de geest van de bus waarmee we 12,5 maand door Azië tuften en de rechter die van mijn oefen-object.
Weet zeker dat deze geesten hier over 50 jaar nog steeds staan te mijmeren over hun mooie reizen........

Weet jij wat je snelheid is als je stilstaat?
De sterren vertellen het je.

Hier zie je trouwens erg veel sterren omdat niets in de wijde omtrek met licht smijt.
Nu dan, een ster wordt in 85 sec. (de belichtingstijd van de foto) een kort streepje, dus rekenwonders kunnen aan de hand daarvan aan de slag om de omtreksnelheid van de aarde te berekenen. Succes.

Helaas is het prijzengeld net op.

Nadat ik zondag na veel mooi geslinger in Saint-Jean-du-Gard was aangekomen, mijn oudste kleinzoon weer zag via Skype, maandag iets zeer unieks voor deze omgeving bezocht had, nl. een supermarkt, en ook nog de schoenen wat warm gelopen had, ging ik dinsdag zowaar de Col de Saint-Pierre bedwingen. Een klim van 596 mtr.
Gelukkig heb ik volgens de app die al mijn schreden vastlegt vanaf de camping maar 500 mtr. hoeven te klimmen. Scheelt weer wat.

Woensdag gebeurde het dan, ik werd plotseling overmeesterd door een vreemd virus.
Denk dat het voorteken hiervoor was dat de nacht daarvoor een mini-engeltje haar vleugeltje aan mij had afgestaan en die op het tafeltje naast mijn bus had neergelegd. (Echt waar)
Het is het virus dat veel mensen in Zuid-Europa hun leven lang bij zich dragen en in Noord-Europa heftig bestreden wordt: Het "waarom vandaag als het morgen of overmorgen of daarna ook nog kan" virus.

Door de zeer aangename temperatuur, de mooie natuur en de ontspannen vriendelijke sfeer worden veel dingen voor je ineens onbelangrijk en wil je gewoon genieten. En dat kan hier volop, dus dat lekker gedaan en daarmee eens mijn oude lichaam zijn verdiende rust gegeven.

Vernam dat Nederland nu ook gelukkig de meeste wolken heeft verdreven, dus ik kan morgen op de kompasroos zonder zorgen de "N" gaan nastreven.

Ik blijf navolgbaar, groet.

Doe rustig aan op terugweg see you.

Rob 2015-06-25 16:45:39

Hans, Weet je wel hoe vervelend het is voor de werkende man om jouw verslagen te lezen van je verblijf in Frankrijk ;-)? Toch gun ik je trip van harte en probeer het middels je alleraardigst manier van schrijven ook een beetje mee te beleven. Daarom lees ik je verslagen altijd direct als ik je 'pindamail' zie binnen komen. Veel plezier verder, dan heb ik dat ook bij het lezen :-) !

Rene Bosch 2015-06-28 11:22:17

Dank, Rob en Rene. Het volgende -voor mij spannende- verslag wordt binnenkort online gezet.