Slinkende gletsertongen

Noorwegen, Sogn og Fjordane

Het lukte zowaar ook nog met mijn kleine, maar zeer compleet ingerichte huisje weer die hoogvlakte af te komen. Omdat er geen stuurbekrachtiging in zit is dat ook gelijk een goede training voor de armspieren.

En natuurlijk na de afdaling weer een seizoenverandering.
Winterjas weg, dun T-shirt aan.

Iets meer naar her noorden zou de Jostedalbre liggen. Dat is een 1310 km² grote ijswereld.
Het is de grootste gletsjer op het Europesche vasteland en is tot 500 meter dik. Van deze ijswereld vloeien een paar dozijn gletsjertongen naar de dalen.
Ik besloot eerst de meest zuidelijke gletsjertong te bezoeken, de Bøyabreen. Deze is van zeer dichtbij te zien, sterker, ik heb mijn huisje er vlak onder neergezet en ben daar 2 nachten blijven staan.
Op een bord met foto's kun je zien hoe de gletsjertong er in het verleden uitzag en daarmee kun je het geleidelijke smeltproces van de gletsjer volgen.

Het zonnige weer onder deze ijsklomp was een goede aanleiding om het wassen van kleding zonder moderne hulpmiddelen en leidingwater eens te testen: Weken/wassen in de Biotex, automatisch uitspoelen in een snelstromend helder riviertje. Kleine spullen in een netje, werkt fantastisch!

Overweldigend mooi daar zeg!