Dwars door de bergen

Noorwegen, Hordaland

Wat meer naar het noorden zou een bepaalde fjord zijn die kunstenaars in het verleden al inspireerden er schilderijen van te maken. Dit omdat het een smalle fjord is die 17 km lang door bergen van 1760 mtr. hoog snijdt.
Deze Nærøyfjord zou mijn volgende reisdoel worden.

Nu zijn wij in Maastricht trots op onze nieuwe dubbellaagtunnel, de enige in Europa, maar hier zijn ze ook goed in tunnels maken.
Op alle wegen duik je wel plots een tunnel in, vaak met een lengte tussen de 6 en 12 km.
Maar op weg naar de Nærøyfjord kwam ik toch wel een heel bijzondere tegen.
In de lange tunnel was tot 2x toe een rotonde gemaakt, en als je de tunnel uit kwam reed je gelijk over een lange hangbrug, die aan het eind je gelijk weer een andere tunnel liet inrijden. Het moet niet gekker worden, maar indrukwekkend is het wel.
Bij de rotondes gokte ik de juiste afslag gelukkig goed, want de navigatie werkt daar natuurlijk niet.

Aan het zuidelijkste deel van de Nærøyfjord ligt Gudvangen. Dit stadje zou vol staan met touringcars uit alle streken van Europa om toeristen een rondvaart door de fjord te laten maken.
Om die mierennest nog even te vermijden ben ik 10 km daarvoor op een mooie picknickplaats blijven overnachten. Recht onder een geweldig hoge steile bergwand.
Kan ik morgen de dag besteden die fjord te bezoeken.

Mooie indrukwekkende omgeving zeg! Wat een wegennet moet dat zijn met rotondes IN de bergen, en overspringend naar de volgende berg. Drie-dimensionaal gezien zweef je als het ware dwars door het fjordengebied! Als je dat kaartje bekijkt ben je al Nederlandgroot in Noorwegen verdwenen. Die verhoudingen op zich zijn al indrukwekkend. Je hebt met deze reis weer een unieke keus gemaakt! Tsjonge wat een landschap. Nederland is toch echt slechts twee-dimensionaal. Op die manier kijk je, ook als Zuid-Limburger!, je ogen uit. Veel plezier zal je daarvan beleven! En dat is je van harte gegund! Groeten uit Veghel

Koos 2018-06-28 09:57:06

Wat weer een mooi verhaal. Ik beleef alles vanog je reis goed mee zo. Fantastisch dat je dit deelt.