2x op 1 dag in een ..........

Spanje, Paterna

Het was eigenlijk al een wat langere tijd zo, maar als ik met het busje wat harder wilde gaan rijden begon de motor vaak ontzettend te schudden zodat ik soms dacht dat hij eruit zou vallen.
Maar ja, het is een 31 jaar oude auto en op de binnenwegen waarop ik tot nu toe bijna steeds gereden had was dat niet zo heel erg, je kon er toch niet al te snel rijden.
Nu wilde ik echter wat meer autowegen gaan nemen zodat de terugreis wat minder lang zou duren. Dat viel tegen, want nu werd het toch wel wat hinderlijk. Soms wilde hij gewoon niet goed op snelheid komen en dan rijden vrachtwagens tot aan je achterbumper.
Dus de garage gebeld die de motor 2 jaar geleden in de auto had geplaatst met de vraag of hij wist wat het probleem kon zijn.
Volgens hem kreeg de motor bij veel gas geven te weinig benzine, dus hij adviseerde het brandstoffilter te vervangen omdat dat misschien wat verstopt was geraakt.
Op de Tomtom bij de eerste stad een serviceplaats voor auto's opgezocht, die zijn hier soms bij een benzinestation.
Zij konden mij niet helpen, maar een jonge vrouw daar gaf mij wel het adres in het centrum van de stad die volgens haar dat wel kon, een Suzuki dealer. Ze sprak wat Engels, typte het adres op mijn navigatie systeem en belde al dat ik er aan kwam. Inderdaad, servicestation. :-)
Het was een druk punt waar de garage was, parkeren kon nergens, ook niet voor de deur, maar ik werd verwacht dus gelijk naar binnen in de kleine garage. Vast alleen berekend op kleine Suzuki's.
Werd ook gelijk geholpen en ze zeiden, nadat het betreffende filter bestudeerd was, dat ze over een uur zo'n filter konden hebben.
Dus na ruim een uur weer de weg op, benieuwd of mijn Nederlandse monteur de goede diagnose had gesteld.
Nou, amper. Het leek even beter met het op snelheid komen, maar het schokken was nog even schokkerig.
Een nieuw telefoontje naar Nederland leverde niet heel veel op, dus voorlopig maar even verder gereden.
Op de rondweg langs Valéncia kwam ik voor het eerst tijdens deze roadtrip in de drukte terecht, een autoweg die volledig bezet was met hèèl veel auto's. Of het busje daar net zoals ik een hekel aan had weet ik niet, maar toen de file weer ging rijden bleef hij gewoon doodstil staan. Geen motorgeluid meer en niet reageren op het starten. Nèè toch, net hier in die grote drukte. Ik stond even voorbij een invoegstrook, dus met gevolg dat zowel links als rechts de auto's mij gingen passeren. Even later zelfs met grote snelheid, en het busje stond gewoon daar tussen stil. Wel veel getoeter, maar daar werd ik niet echt mee geholpen.
Gele vestje snel aan en geprobeerd de auto naar achteren te duwen, naar het verdrijvingsvlak van de toerit. Lukte natuurlijk alleen niet, daar sta je dan. Wat kan je doen? Geprobeerd mensen over te halen mij te helpen duwen, maar nee hoor, daar zie ik er kennelijk niet aantrekkelijk genoeg voor uit. :-)
Toch, na ongeveer een kwartier stopte er een dure Mercedes cabrio en de duur geklede man begon gelijk mee te helpen duwen. Toen lukte het en stond het busje een beetje veiliger.
In Spanje is er geen wegenwacht, er mag zelfs geen noodreparatie langs de autoweg gedaan worden. Je moet dus altijd met een oplegger van de weg worden gehaald. Dus de politie maar gebeld die kennelijk gelijk je telefoon kunnen traceren, want ik kreeg al snel te horen dat ze naar mij toe zouden komen. De eerste vraag van hun was of ik een verzekering had voor het wegslepen. Volgens mij had ik dat, de ANWB Europa autohulp, maar ik moest wel die sleper volgens hun contant kunnen betalen, pas dan gingen zij een sleper oproepen.
Die kwam na enige tijd, zette het busje op een autoambulance die waarschijnlijk ongeveer even oud was als mijn auto, en bracht ons in Valéncia in een klein straatje naar een soort van auto-Eerste Hulp.
Het was even werk om bij de motor te komen, die zit namelijk onder mijn bed, maar toen dat gelukt was werd er al snel een los kabeltje zichtbaar die helemaal niet los moest zitten. Gewoon een kabelschoentje kennelijk wat uitgelubberd door ouderdom waardoor een belangrijke verbinding onderbroken was. Gelukkig, makkelijk te herstellen, maar het had wel voor wat ellende gezorgd.
Nu snel bij de invallende duisternis een overnachtingsplek gezocht om wat van de schrik van bij te komen.

Slaap lekker straks

Tjee Hans dat is wat minder :-( als je me zo'n grote bus in je eentje staat , ik hoop dat je terug reis wat beter gaat verlopen als deze ervaring!! Goede voorzetting!! Gr Joey

Joey 2016-11-28 22:17:05

Hoi,Hans dit is pech hebben zo'n huisje op wielen is ook een machanisch iets. Ze doet het wel of niet, maar altijd op de verkeerde plek. Wij hopen voor jou en je huisje op wielen op een voorspoedige terugreis. Groetjes Truus en Corné

Truus & Cornë 2016-11-29 01:05:59

Dank jullie voor de goede terugreis wensen, Joey en Truus/Corné. Zal er gebrukk van gaan maken.