Wat vooraf ging

Nederland, Maastricht

Het voelt weer een klein beetje als in 1976, toen we ook huis en haard verlieten om met een Peugeot J7 busje een roadtrip door Azië te gaan maken. (zie foto's)
Maar eerst even dit:

Zes jaar geleden kocht ik een 24 jaar oud Volkswagenbusje met de bedoeling om er, na het ingaan van mijn pensioen nu ruim 4 jaar geleden, veel mee te gaan reizen.
Door allerlei oorzaken was dat er nog niet van gekomen, maar....... nu gaat het dan toch eindelijk gebeuren!
......als kort testje dan, want een langere periode gaat ook nu niet lukken, maar wie weet een volgende keer....

Om op 1976 terug te komen, toen was dat nog een reis naar het grote onbekende, we wisten amper waar we naar toe gingen en hoe lang we weg zouden blijven. Er was toen betrekkelijk weinig bekend van het reizen over de weg door die landen, en bv in Nepal, dat we ook wilden bezoeken, werden toen pas sinds 2 jaar buitenlanders toegelaten.
Uiteindelijk duurde die reis 12,5 maand met een gereden afstand van 37.850 km.

Ook nu weet ik niet precies waar ik allemaal terecht ga komen en hoe lang ik weg zal blijven.
Wel heeft o.a. de voortschrijdende techniek er in die afgelopen 39 jaar voor gezorgd dat het nu veel comfortabeler, maar tegelijkertijd wel veel minder spannend zal zijn.

Zo heeft mijn intussen 30 jaar oude VW Transporter T3 nu o.a. zonnepanelen, een behoorlijke verwarming en een ventilator, telefoon en internet, een navigatiesysteem met zeer gedetailleerde digitale landkaarten, een satelliet ontvanger met TV, een GPS tracker, een startbooster met compressor, een sterke GTI 2.0 motor en jawel, zelfs een kleine wasmachine aan boord. Allemaal zaken die we toen niet hadden.
Het enige wat nu ontbreekt ten opzichte van toen is een donkere kamer. Toen kon ik films ontwikkelen en foto's afdrukken in de camper, maar door die zelfde voortschrijdende techniek is dat nu helemaal niet meer nodig.......

Het plan is om snelwegen en plaatsen waar veel toeristen komen zoveel mogelijk te vermijden, te kamperen op zeer eenvoudige campings of, indien plaatselijk toegelaten, buiten campings te gaan overnachten.
Het doel is om te reizen om Het Reizen, en ook het bezoeken van de diverse natuurparken in Frankrijk.
Waarschijnlijk met als verst verwijderd doel het Parc National Cévennes.
En natuurlijk misschien ook af en toe eens een fotootje te maken. :-)

Voor wie het nog niet wist: Ik ben Hans, 69 jaar. Geboren in Rotterdam. Een dochter en een kleinzoon, en de 2e heeft zich al aangemeld.
Nu 36 jaar wonend in het uiterste zuiden van het land.
Eerste fulltime baan: Bezorger van kruidenierswaren met een gemotoriseerde grote bakfiets. (doodeng ding).
Laatste baan: Medisch Fotograaf met een eigen afdeling in een groot ziekenhuis.

De limiet die ik heb is om uiterlijk half juli terug te zijn omdat ik dan dus voor de 2e maal opa hoop te worden! :-)

Wat een schrijvers talent neef. Hoop dmv je verhalen je reis mee te beleven. Veel plezier

Joke Wildeman 2015-05-25 16:03:10

Dank je, Joke. Jij ook een hele fijne vakantie!