Overtocht naar de Lofoten

Noorwegen, Fiskebøl

Het spreekt vanzelf dat in een gebied wat zo aantrekkelijk is op meerdere vlakken, en dat alles ook nog in een bijzonder mooi landschap, al sinds lange tijd kunstenaars zich hier zijn gaan vestigen.
Regelmatig staat er dan ook een bord langs de weg met een verwijzing naar een galerie.

Maar de provincie Nordland deed meer, zij hebben het project Skulpturlandskap Nordland in het leven geroepen.
Kunstenaars uit alle landen mochten een kunstwerk plaatsen dicht bij zee zonder een bepaald opgelegd thema.
Het project begon in 1992 en in totaal 35 kunstenaars uit 17 landen hebben tot 1998 ergens in Nordland hun werk neergezet.
Ze mochten zelf kiezen waar hun werk werd geplaatst, maar er werd veel belang gehecht aan de interactie met het schitterende landschap.
De werken hebben weinig met elkaar gemeen, maar sommigen verrassen door het wisselende perspectief van verschillende richtingen bekeken.

Het is een mooie interactie tussen het mooie landschap en de visie van een groot aantal internationale kunstenaars.

Toch heb ik vandaag het Nordland verlaten, want ook de Lofoten schijnt de moeite waard te zijn.
Het is een groep eilanden die tegenwoordig met bruggen en onderwatertunnels met elkaar verbonden zijn en bekend is om de steile bergen die afgewisseld worden door vlakke stukken land. Er zijn veel oude vissersdorpen aan de kust die vaak nog onveranderd zijn gebleven.

Om er te komen zijn er vanaf verschillende plaatsen ferry's er naar toe die er, afhankelijk van de plaats van vertrek, er tussen de 4 uur en 1 uur over varen.
Via Narvik kan het ook via de weg, maar dat is een behoorlijke omweg via de oevers van een grote fjord.
De ferry van 1 uur varen bracht mij vandaag op de Lofoten.
Uiteindelijk ben ik er 17 dagen gebleven. In het volgende verslag zal ik daar foto's van plaatsen.

Er waren hier genoeg mooie plaatsen waar ik mijn campertje voor één of meerdere nachten kon parkeren.