Regenrit dwars door Denemarken

Denemarken, Hjørring

Tijdens zo'n reis kom je soms grote tegenstellingen tegen.

Terwijl de eerste dag erg drukkend warm was in de camper, ook omdat de motor eigenlijk in mijn slaapkamer staat en het daardoor in het begin van de nacht nog 26 gr. binnen was, bleek het de volgende ochtend behoorlijk hard te regenen.
Op de internationale buienradar zag ik een donkerrode vlek boven mij hangen die zowaar lanzaam naar het noorden trok.
Laat dat nou precies in het tempo zijn waar ik mee ook naar datzelfde noorden ging.
Je raadt het al, de gehele afstand van zo'n 400 km door Denemarken in de stromende regen gereden.
En die regen was de zelfde soort regen die wij vroeger ook in Nederland hadden.
Op de snelwegen bedoel ik dan, toen wij nog geen zoab autowegen hadden.
Die hebben ze dus in Denemarken nog steeds niet met als resultaat dat je constant in een regenmist rijdt, zelfs als het even wat minder hard regent.
Door de heuvels zag je al van verre hoe de weg liep door sliert mist die erboven hing.

Denemarken is een mooi land, maar ik heb niet veel meer dan regenmist ervan gezien.
Wel natuurlijk goed om er alvast aan te wennen, want in Noorwegen langs de kust genieten ze ook van uitzondelijk veel regendagen.

De Denen, en trouwens ook de Noren zoals mij verteld is, zijn wel goed van vertrouwen, want de eigenaar van de kleine camping waar ik de nacht wilde doorbrengen was zelf nu ook met vakantie.
Daarom had hij onder een afdakje inschrijf formulieren neergelegd met het verzoek per nacht € 7 in de bus te doen. Dat was wel incl. stroom.
Ook allerlei spulletjes verkocht hij daar, geld a.u.b. in de brievenbus.

Het plan is morgen te gaan kijken of ik een plek op de boot naar Noorwegen kan bemachtigen.
Weliswaar kon ik thuis die al via internet reserveren, maar de reisdatum daarvan kan binnen 14 dagen voor vertrek niet meer veranderd worden.
En ja, zoals ik al met mijn vorige roadtrip ondervond, het 33 jaar oude campertje heeft een eigen wil en die kan soms anders zijn dan die van mij.
In 2 dagen was ik nu in het noordelijkste puntje van Denemarken, maar het had even goed 2 weken kunnen duren.

Mooie reis Hans

Martin Vos 2018-06-11 23:09:40

Wat leuk om je weer te kunnen volgen. Zoals gewoonlijk weer een verhaal geschreven op een manier dat je echt het gevoel hebt dat je meereist. Ik kan miet wachten op de boottrip en je belevenissen in Noorwegen.

Joke Benjamins-Rietdijk 2018-06-12 09:04:33

Leuk om je te volgen. Ik vind het super dat je dit onderneemt. Denemarken heb ik goede herinneringen aan. Inderdaad een mooi land. en toendertijd voor Natalie en Claudia LEGOLAND :)