Van Rome naar huis ruim 1.800 kilometer

Italië, Rome

Vandaag ons laatste blog en daarmee de afsluiting van onze reis. We zijn met de trein die ons in één dag weer naar huis moet brengen. Nog een klein stukje. De reis verliep zeer voorspoedig. Vertrokken uit Rome om 6.25 uur en thuis aangekomen om 23.35 uur. En onderweg geen minuut vertraging. Wat mooi was om nu in sneltreinvaart (tot 290 km per uur) de afgelegde gebieden te doorkruisen. Maar ook tijd genoeg dus voor enige overpeinzingen. Allereerst willen we graag onze volgers bedanken. Voor het meelopen, voor de reacties. Het bleek zeker een stimulans. In totaal hebben we ruim 1.800 km gelopen, verdeeld over 90 etappes. Gemiddeld dus zo’n 20 km per dag. We hebben daarbij 25 overnachtingen in ons tentje gehad, 6 overnachtingen in refugees, hostels ed. De rest in hotels, B&B’s, airbnb. We hebben het koud gehad en we hebben het erg warm gehad. Maar we hebben ons nooit onveilig gevoeld, zelfs niet in Rome. Niet onbelangrijk. Het internet (Outdooractive, Osmand en Google maps) is bij het bepalen van de route en het zoeken van onderkomens erg belangrijk.
We zijn ook dankbaar dat we deze reis samen hebben kunnen maken, samen herinneringen hebben kunnen maken. Veel indrukken hebben we opgedaan. Genoten van de verschillende plaatsen en landschappen waar we doorheen liepen. Vooral de vroege ochtenden in Toscane waren adembenemend. Tijdens de tocht hebben we ook veel leuke contacten gehad. We kwamen dezelfde mensen regelmatig weer tegen op de overnachtingsplaatsen.
De vastleggingen van de verslagen en de foto’s via Pindat wordt voor ons een mooi naslagwerk waar we nog vaak naar zullen kijken. Wat heeft het ons verder gebracht ? Wat mij betreft het inzicht dat we nooit mogen klagen over dat wat we hebben. In het algemeen makkelijk en veelvuldig beschikbaar. En dat er mensen zijn die minder bedeeld zijn. Daarbij moet ik denken aan de zwerver die moeizaam zijn kar vooruitduwde en vroeg om wat geld. Wat er verder uitspringt was de drukte. Veel vliegverkeer, treinverkeer, vrachtverkeer en razende auto’s. De enorme toeristen aantallen op sommige plaatsen. Maar ook de vele kleine middeleeuwse dorpjes waar de tijd lijkt stil te staan. En natuurlijk het fenomeen “barretje” in Italië. Soms extreem vroeg geopend en gelijk al flinke klandizie. Wijzelf veelvuldig ook. Tegen redelijke prijzen. Kon dat ook maar in Nederland. Memorabel ook nog onze vakantieweek in Ried met de kinderen, schoonzoons en kleinkinderen en daarbij onder andere het bezoek aan het Hohenzollernhaus. En de aankomst in Rome was natuurlijk fantastisch, dat onze dochters ons daar stonden op te wachten was hartverwarmend. Fantastische trip en een geweldig eind.
Qua muziek zou The End van The Doors kunnen. Thuisgekomen even op de weegschaal. En ? Beide 3 a 4 kilo afgevallen. Mooie bijvangst.

Wat een prachtige prestatie! Welverdiend in rust naar huis! Welkom weer in Nederland en beentjes omhoog ;)

Linnet 2023-08-02 13:47:48

Welkom weer thuis. Petje af voor jullie prestatie en mooie foto’s/verslagen. Nu even lekker uitrusten en alles de revue laten passeren. Geniet ervan.

Cathy 2023-08-02 13:56:13

Welkom thuis! Na gedane arbeid is het goed rusten ;)

Saskia E. 2023-08-02 13:56:38

Didy en Hans wat een prachtige afsluiting van jullie geweldige trip. Zelf heb ik ook de terugreis vanuit Santiago gedaan per trein om nog even weer langs de wandelroute te tuffen. Ik vond dat beter dan met het vliegtuig. Zo zie ik ook dat jullie het ervaren volgens mij. Ik wens jullie een aangename tijd toe bij wat jullie nu gaan doen. En bedankt dat ik mee mocht op jullie reis naar het mooie Rome en langs de prachtige route. Hartelijke groet uit Kolham.

Bert Twickler 2023-08-02 14:07:38

Ik wil jullie even laten weten dat ik ontzettend genoten heb van jullie verhalen. Hoop ooit ook nog eens naar Rome te lopen. Gefeliciteerd met jullie prestatie!

Erika van den Bosch 2023-08-02 14:08:31

Niet in 1 woord te vangen, geweldig, fantastisch, ongekend, en wat knap dat je toch zoveel bij hebt kunnen eten! Of terwijl zo weinig bent afgevallen ondanks de 1800 kilometers! Dankjewel voor het delen van de verhalen, zo hebben we meegelopen;-) En ja Toscane, blijft, is prachtig, vast nog een keer terug!

Trijn en Wim 2023-08-02 16:34:37

Ontzettend leuk om op deze manier mee te hebben kunnen lezen over jullie avontuur. Nu nagenieten geblazen en op naar nieuwe avonturen!(?)

Reinier 2023-08-02 16:34:50

Fijn dat jullie weer thuis zijn: welkcome back in Nooitgedacht. We hebben genoten van de zeer levendige reisverslagen, met daarbij heel mooie foto's. Een super prestatie, petje af! Groetjes van de buurtjes 😀

Henk 2023-08-02 17:39:39

Schitterend zusje en zwager echt heel erg mooie reis en heel erg mooi dat jullie dit samen hebben gedaan.

Ferdy 2023-08-02 18:54:59

Wat een fantastische wandelreis hebben jullie gedaan, ik heb genoten van jullie verhalen en foto's . jullie hebben iets moois om op terug te kijken Groet Tineke Eiten

Tineke 2023-08-02 19:04:55

Fijn dat jullie weer thuis zijn! Bedankt voor alle mooie verhalen en foto's! Nu eerst lekker bijkomen en nagenieten van jullie avontuur!

Mandy 2023-08-03 12:30:28

Beste allebei, als je het in muziek wil uitdrukken zou ik kiezen voor "We are the Champions" van Queen!! Van harte gefeliciteerd en blijf er nog lang van nagenieten. Dit neemt nooit meer iemand van jullie af. Xxx Harry en Heleen

Harry F 2023-08-03 12:45:41

We zijn blij dat jullie weer gezond en wel thuis zijn, en bedankt dat we hebben kunnen meegenieten van dit prachtige avontuur!

Henk en Hillie 2023-08-03 13:51:41

Wat een prachtige reis en wat een levendig blog zo met alle schitterende foto's en teksten. GEWELDIG K tune pas laat in , had me steeds voorgenomen jullie te volgen op jullie pad. Nu dan, alles gelezen en bekeken in 2 etappes. Super, Hans & Didi. Geniet van akke napraten weer thuis Groeten! Nicht Mieke