Bolsena naar Montefiascone 17 km

Italië, Montefiascone

Vandaag wederom vroeg vertrokken. Mooie wandeling door bos en heuvels. Wederom ingehaald door onze Zwitserse dame. Ook komen we nu min of meer geregeld een wat oudere dame tegen, een Française uit Grenoble. Zij is komen lopen vanuit Canterbury. Maar loopt als een oude dame, langzaam, maar komen haar wel vaak weer tegen. Ze pauzeert waarschijnlijk minder vaak dan wij. Vandaag dus naar Montefiascone. Waar zou het woord “fiasco” vandaan komen. Op Wikipedia kwam ik het volgende tegen over Montefiascone. Misschien vindt het woord fiasco hier zijn oorsprong.

De stad kent verschillende bezienswaardigheden, waaronder de aan de heilige Margaretha gewijde kathedraal (uit de vijftiende eeuw), die een van de grootste koepels van Italië heeft. Ook bijzonder is de Basiliek van Sint Flaviano, waarvan de oudste gedeelten uit de tiende eeuw stammen. De basiliek bestaat feitelijk uit twee kerken die boven op elkaar gestapeld zijn. Hier ligt ook de Duitse bisschop Johannes Fugger begraven die, op weg naar Rome voor de kroning van keizer Hendrik V in Montefiacone bleef hangen en zich er letterlijk dooddronk. Naar deze gebeurtenis is de bekendste wijn van de stad genoemd: de Est! Est!! Est!!! di Montefiascone. Overigens is dit verhaal van die bisschop later bedacht. Er ligt helemaal geen bisschop in dat graf, maar een of andere plaatselijke lekkerbek.[2] In het oog springend is voorts het Rocca dei Papi di Montefiascone, een pauselijk paleis dat in de dertiende eeuw wegens onrust in Rome verblijfplaats van pausen is geweest.

Vandaag weer een fijn onderkomen. Vooral het terras springt eruit. Morgen naar Viterbo. En dan nog een weekje te gaan.

Mooie foto’s weer. Leuk om van alles mee te maken en dat in de hitte. Nog even volhouden en dan terug kijken op een lang gewenste tocht. Nog fijne loopdagen.

Cathy 2023-07-23 22:05:44

Wederom een mooi verhaal met mooie foto's. Nog een week!? Wow, wat gaat dat snel en wat een fijn vooruitzicht om bijna in Rome te zijn. Nog even doorzetten, maar dat zal nu geen probleem meer zijn 💪🤞😘

Jos en Menanda 2023-07-23 22:23:40

Wij zijn ondertussen gearriveerd in de Toscane en herkennen de prachtige landschappen die jullie vorige week al hebben gepost, ook de Via Francigiana in Colle D’Valle Elsa hebben we gezien. We blijven met jullie reis meegenieten!