Pfunds naar Nauders 16 km

Oostenrijk, Gemeinde Ried im Oberinntal

Al een paar dagen volgen we de Via Claudia Augusta (VCA). Dit is een traject welke door de Romeinen is aangelegd (ca. in het jaar 50 na Chr.) om een verbinding te krijgen tussen de Po vlakte en het gebied na de Fernpass, of beter Augsburg. Lengte ca. 500 km. Voornamelijk bedoeld om het troepenvervoer te faciliteren. Later werd het meer een handelsroute. Destijds werd per dag gemiddeld zo’n 38 km afgelegd. Per 38 km werd destijds een rustplaats gemaakt, waaruit later dorpen en steden zijn ontstaan. Maar dat terzijde. Vandaag hebben de overblijfselen zich behoorlijk aangediend. Wij eerst met de bus, via Martina (Zwitserland !) naar Nauders, waar we werden afgezet bij de oefenweide waar ik ooit mijn eerste ski-les heb ondergaan. Met Martina en Michael. Maar dat is een ander verhaal. Vanuit Nauders weer met de bus naar Hochfinstermunz. Met de bus omdat dit traject te gevaarlijk zou zijn om te lopen. Geen ruimte, haarspeldbochten, tunnels ed. Wij hebben het advies opgevolgd en werden tijdens de busreis van ca. 6 km. zeker bevestigd in onze keuze. Verder gelopen naar Pfunds, via Hochfinstermunz en het zeer bijzondere Altfinstermunz. Je waant je, nee, je loopt in de historie. Iedereen die gebruik maakte van deze snelweg moest tol betalen. Anders kwam je er niet langs. Wij hebben i.p.v. tol betalen een kopje koffie genomen op een bijzondere plek. Een heel smal maar daardoor indrukwekkend dal. Pas in 1854 heeft men een weg aangelegd aan de andere kant van de Inn, in rotsen uitgehouwen, zo lijkt het. Vanuit Pfunds wij weer met de bus naar Ried. Na 4 dagen camping in Ried, pakken we morgen alles weer in en gaan met de bus naar Nauders om vandaar Italië in te trekken.

Didy en Hans prachtig wat een mooi verhaal en foto's Een en al herkenning. Leuk. Ti auguro un buon viaggio attraverso l'Italia e spero che tu lo mantenga asciutto.

Bert Twickler 2023-05-28 19:19:06

Wat een bijzondere reis, al die kilometers die jullie al hebben gelopen en de uitzichten waarvan jullie hebben genoten! Erg leuk om jullie verhalen te lezen!! Veel liefs

Nynke 2023-05-29 13:25:29

Het is weer genieten van jullie verhaal met prachtige foto’s! Vandaag vieren we de verjaardag van Jacob, samen met Annemiek en Riens.