Pian di Balestra naar Traversa 12 km

Italië, Firenzuola

Vandaag afscheid genomen van een top Refugio. Refugio Casa delle Guardi. Mooie naam alweer. Als schrijver van de stukjes wil je graag mooie woorden schrijven, zoals een kok lekker eten wil bereiden of zoals een schilder mooi wil schilderen. De Refugio, prachtig gelegen, fijne mensen en een zeer voordelige prijs/ kwaliteit verhouding. Wij om 9.00 uur op stap. Voor de gelegenheid een schoon shirt aangetrokken. Het zal de oplettende volger niet zijn ontgaan dat ik al weken in hetzelfde shirt loop. We hoeven maar 12 km. Wel een heuvel beklommen van 1.204 meter. De Mont Le Banditacce. De oe’s en aah’s waren niet van de lucht, zo prachtig waren de doorkijkjes. Onderweg de grens met Toscane gepasseerd. En Emilia Romagna verlaten. Ook nog op een stukje oud (original pavement) Romeinse (militaire) snelweg gelopen, aangelegd vanaf het jaar 187 op initiatief van consul Caio Flaminio. De weg is dan ook naar hem vernoemd. Lekkere temperatuur en veelal in lommerrijke omgeving (bos). Wel lastige, stenige en steile stukken. Tot en met vandaag 1.334 kilometer afgelegd. Nog zo’n 500 te gaan. We hebben besloten wel via Florence te gaan en daarna de Via Francigena op te zoeken. Nu in een ouderwetse Albergo waar de tijd lijkt te hebben stilgestaan. En te duur voor het geleverde. Zo is het iedere dag weer de vraag waar we terecht komen. Morgen staan 25 km op de rol. Dus, vroeg naar bed en op tijd vertrekken. Het gaat weer warm worden. Dank overigens nog voor de felicitaties inzake onze trouwdag.

Ik vroeg me steeds al af, hoeveel jullie al hebben gelopen! Men wat n afstand, iets met kilometervreters ;-) Toi toi!