Radicofani naar Acquapendente 24 km

Italië, Acquapendente

Onze gastvrouw van een paar dagen geleden zei het al. En ze sprak uit eigen ervaring want ze was al eens naar Rome gelopen via de Via Francigena. Een waardeloze route. Geen mooie doorkijkjes, geen dorpjes (lees: barretje) onderweg, veelal langs een drukke weg. Slechts het begin, de afdaling vanuit Radicofani, was nog een beetje de moeite waard. Positief punt echter is dat we weer 24 km dichter bij ons einddoel zijn. Ook het bergdorpje waar we nu zijn en onze slaapplek kunnen ermee door. Voor relatief weinig geld (€ 56) hebben we een compleet onderkomen met airco. Didy : “wel super lekker die airco”. En zo is het. Het stadje zelf (plm. 6.000 inwoners) is echt Italiaans. Vanaf 18.00 uur wordt het druk op straat. Allemaal “locals”. Bijna allemaal. We hebben wel een uur op een terrasje gezeten. Biertje/ wijntje, maar vooral heel veel te zien. Erg leuk. Vanaf nu zijn de etappes wel weer ok, aldus genoemde gastvrouw. Gelukkig maar. We hebben inmiddels Toscane verlaten en zijn de provincie Lazio binnengetrokken. Een ander landschap ook. Ben benieuwd naar het nieuwe mooie. Bolsena.