San Pietro in Casale naar Castel Maggiore 22 km

Italië, Castel Maggiore

Vandaag ontbijt om 7.30 uur, in de tuin. Lekker weertje, 22 graden, bewolkt. Afscheid genomen van de fijne gastheer en gastvrouw. Eerste stop in San Giorgio in Piano oftewel San Giorgio op de vlakte. Nou dat klopt wel hier. Wel een mooi plaatsje. De gastheer had ons een mooiere route geadviseerd dan gepland. Wel 3 km extra. Moet kunnen. Maar ook hier weer een afgesloten pad en een wegomlegging. Nog eens 3 km erbij. Gelukkig was het weer tres agreable dus…… Onderweg wel weer een typetje tegengekomen die met veel energie en gedurende lange tijd ons probeerde de juiste weg te wijzen. Sprak slechts Italiaans wat het wel lastig maakte. Even samen op de foto ? Maar wel met geweer ! Werd speciaal uit de foedraal gehaald voor de foto. Zitten nu in een oud landhuis. Erg mooi. Il Podere in Castel Maggiore. Het begint alweer een beetje te heuvelen, de vlakte lijkt voorbij. Op het eind vandaag langs een kanaal gelopen en daarbij een aantal bevers en schildpadden gespot.
Opvallend voor de Po vlakte vind ik het watermanagement. Het vele water uit noord, west en zuid wordt over de vlakte verspreid middels een grote hoeveelheid kanaaltjes/ riviertjes/ stuwen. Gevolg : ook veel dijken. Muziek van De Dijk. Welk nummer ? Gevolg is dat met name de agrarische sector normaal gesproken altijd over voldoende water kan beschikken. Voor het gebied natuurlijk onwijs belangrijk. Deze structuren zijn vooral in de vorige eeuw gerealiseerd tussen beide wereldoorlogen in door ……. Mussolinie cs. De Resschensee is bijvoorbeeld ook gerealiseerd door uitsluiting van de lokale politiek en burgerbevolking. Binnen 2 week was het besluit gevallen en een dorp (Graun) opgegeven. Zo gaat dat in een dictatuur. Bij de realisatie van de beheermaatregelen is zelfs ook nog gebruik gemaakt van het gedachtengoed van “good old” Napoleon. De Romeinen waren natuurlijk al doordrongen van het belang van water. Getuige bijvoorbeeld de vele aquaducten in die tijd. Tot zover de geschiedenis waar we doorheen lopen. Morgen naar Bologna.

"Wakker in een Vreemde Wereld" Moet hebben gedroomd Moet hebben geslapen Moet hebben gewandeld In een droom dat ik sliep En alles was simpel En iedereen aardig Moet hebben geslapen Tot iemand me riep

Harry F 2023-06-28 22:02:49

Jullie hebben zowaar uitgeslapen vandaag!