Trechtingshausen naar hotel Clement in Heidesheim 28 km

Duitsland, Heidesheim

We zitten nu lekker in ons Hotel, in de eetzaal. Helemaal voor ons alleen. Vandaag was best wel een inspannende dag. De vierde dag en 28 km. De weersvooruitzichten waren beroerd, maar op een klein beetje regen na was het prima wandelweer. Zelfs de zon liet zich geregeld zien. Verder moeten nog een beetje wennen aan de belasting. De eerste paar dagen gebruiken we om een beetje in conditie te komen. En in het begin was weer de Rijn ons maatje. We liepen vooral over Leinpfaden, “jaagpaden”. Vroeger werden langs deze paden de bootjes stroomopwaarts getrokken. Nu vaak mooi aangelegde fiets- wandelpaden. Soms direct naast de weg en spoor, maar vaak ook door mooie natuur. En veel burchten natuurlijk. Om de 5 km wel. Landheren, roversbendes. Langs de Rijn werd ook “tol” geheven. Door roversbendes. Ook abt Emo werd op zijn terugreis uit Rome, varend op een schip, enig geld afhandig gemaakt. Ca. 1200 n. chr. hebben we het dan over. Hoewel de voetreis langs de Rijn ook saaie elementen kent is er zeker ook sprake van enige dynamiek. Veel verkeer, schepen, burchten, dorpjes. Het laatste deel van onze reis vandaag ging enigszins landinwaarts. Weer eens wat anders. Gezien (gisteren) : een Ijsvogel. Prachtig. En vandaag een grote specht. En wat eten we vandaag ? Vooraf een beetje sushi. En dan een maaltijdsalade. Met een glaasje wijn. Uit de supermarkt hier om de hoek. Met Didy gaat het niet minder. Voor niet Groningers onder de lezers : het gaat de goede kant op. Morgen naar Mainz, waarna we afscheid nemen van de Rijn.

Hans en Didy, Mooi te lezen en gelukkig dat het weer beter gaat met Didy. Prachtig te lezen over abt Emmo. Heb het boek helemaal gelezen en zie het weer voor me over de overvallen die daar plaats vonden. Hopelijk overkomt jullie dat niet. Mainz een mooie stad. Geniet van alles en ik verheug me op jullie verslagen. Groetjes uit Kolham