Prad naar Goldrain camping Cevedale 22 km

Italië, Goldrain - Coldrano

Vandaag op tijd uit de veren. 6.45 uur. Ons project, zo wordt onze onderneming vaak genoemd, is qua traject veel beïnvloed door de rivieren. Rijn, Main, Lech, Inn en nu de Adige. De Adige is de eerste rivier die met ons mee stroomt. 410 km land en uitmondende in de Adriatische Zee. Hij ontspringt in de Reschensee. Daar heb ik nu mijn twijfels bij, maar daar sta ik wellicht alleen in. Liepen we eergisteren nog in het Oberinntal, een smal dal. Nu lopen we in het Vinschgau dal. Breed en met voornamelijk appel-teelt. Per jaar worden 5 miljard appels geplukt. Soms is het een beetje saai. Kilometers lange weggetjes langs appelboomgaarden, maar vaak ook weer prachtig. We kwamen zo vandaag bijvoorbeeld door het National Parc Stilfers Joch. Watermanagement is hier ook, mede historisch gezien getuige de vele oude aquaducten, een belangrijke factor. Vanochtend een kopje koffie gedronken op een pleintje in Laas. Er wordt daar veel marmer gewonnen/ verwerkt. De steentjes in het dorpsplein zijn bijvoorbeeld van marmer. Op veel andere openbare plekken is marmer verwerkt. Zitten we daar rustig, probeert een hele grote vrachtwagen een heel nauw straatje in te rijden. Wat natuurlijk niet lukt. En komt vast te zitten. Rumoer alom. Het hele dorp gaat zich ermee bemoeien. Na tig keer heen en weer en 30 minuten later lukt het de chauffeur eruit te komen. Het gesprek van de dag. We staan nu op een fijne camping en gaan deze weer als basis gebruiken voor onze etappe naar Naturns. Daarna zien we wel verder.