Arriva, arriva!!!

Spanje, Santiago de Compostella

Padron Picarana > Santiago de Compostela 13km

Ja! We zijn weer in Santiago de Compostela!

Vandaag was de afsluitende etappe van onze Camino Portugues.
Maar eerst nog even terug naar gisteren.
We hadden een mooie kamer alhoewel de bedden ietwat tegen vielen. Maar dat we allebei wat slechter geslapen hebben kan ook wel aan de dag van vandaag hebben gelegen. Grappig was wel nog dat zich tussen het hoofdverblijf van pension Glorioso en ons slaapverblijf een paaldans-etablissement bevond. Maar wees gerust ik ben er niet binnen geweest.

Vanmorgen op tijd met weer alleen water en brood op stap omdat we pas om 8.00 uur in Glorioso konden ontbijten. Maar na 100 meter lag er een andere zaak die inmiddels open was en waar we in ieder geval even lekker koffie konden drinken.
De weersomstandigheden om te lopen waren prima, ietwat bewolkt en wat lagere temperaturen dan de afgelopen dagen.
Na een kilometer of 6 even rustig de tijd genomen om wat uitgebreider te ontbijten en toen op weg voor het laatste gedeelte.
Rond 11.00uur en met nog 7,4km voor de boeg kregen we voor het eerst de torens van de kathedraal van Santiago in zicht.
Vanaf toen ging het crescendo en rond kwart voor 1 arriveerden we op het plein voor de kathedraal.
We hebben er mekaar maar eerst weer eens even omhelsd en gefeliciteerd.

Op het plein was het een drukte van jewelste, veel drukker dan toen we er verleden jaar arriveerden. Wat direct opviel was dat de steigers die de vorige keer het zicht op de kathedraal vertroebelden nu gelukkig weg waren. En dan blijkt dat het front van deze kerk er geweldig fraai en imposant uitziet.

Na een half uurtje alles op ons te hebben laten inwerken zijn we naar het pelgrimshuis gegaan om onze Compostela (het bewijs dat je een Camino heb gelopen) op te halen. Gelukkig hoefden we er deze keer niet lang voor in de rij te staan.
Aansluitend zijn we even koffie gaan drinken in het Huis van de Lage Landen in hetzelfde gebouw. Goed en wel daar binnen arriveerde Belgische Sabine uit Mechelen.
Zij bleek een van de bijzondere mensen te zijn die je soms in je leven tegen komt.
Sabine is 53 jaar, kreeg met haar 29e toen ze inmiddels moeder was van 3 kinderen voor de eerste keer kanker. Na genezen verklaard te zijn waarbij ze te horen had gekregen dat ze geen kinderen meer zou kunnen krijgen, wilde ze toch heel graag alsnog een 4e kind.
En ja hoor dat kind, een meisje dat ze de naam Victoria gaf, kwam gezond ter wereld.
Alle 4 haar kinderen hebben de Camino gelopen, de jongste al met 17 jaar en geheel alleen.
Sabine heeft niet zo lang geleden opnieuw kanker gekregen en heeft haar beide borsten moeten opgeven.
Bij de start van haar Camino in Saint Jean Pied de Port speelde haar dit behoorlijk parten met het dragen van haar rugzak. Geleidelijk aan ging het echter steeds beter.
Toen het einde van haar Camino naderde vond ze dat ze toch nog een keer iets speciaals moest doen. Ze besloot de laatste 100 km in een ruk uit te lopen en vond een Slowaakse bereid haar daarbij te vergezellen.
Ze vertrokken op 2 september 's ochtends om 5uur en arriveerden 3 september om 7.00 uur in de ochtend. En dan moet je weten dat het traject ook deels door bosgebied voert, waarbij je met een zaklamp je weg moet zien te vinden.

Wat een wilskracht en wat een drang om iets van je leven te maken!!
Wij waren er even stil van want onze probleempjes, hoe belangrijk dan ook voor onszelf, verbleken toch enorm bij zo'n verhaal.
We kunnen er iets van mee naar huis nemen om in de toekomst nog eens even bij stil te staan.

Maar goed...dat was het, we gaan ons blog afsluiten.
Maar uiteraard niet vooraleer we iedereen die ons met zijn of haar reactie op ons blog, of op andere wijze gesteund heeft, van harte te bedanken.
Wij vinden het leuk om te schrijven en onze verhalen samen met jullie te delen. Het geheel laten we straks weer omzetten in een boek waar wij later nog plezier aan kunnen beleven.

Wij blijven nog tot vrijdag in Santiago gaan dan met de bus terug naar Porto voor een dag of 5 en vliegen dan de 12e naar huis.

Tot ziens in Nederland

Groetjes Els en Ton

Geweldig Els en Ton én Gefeliciteerd. Petje af. Geniet nog lekker de laatste paar dagen en dan weer een goede reis naar huis.

Marjon 2018-09-04 16:31:58

Top. Lijkt me een heerlijk gevoel om dan aan te komen in Santiago. Geniet verder nog van deze 'vakantie' 😘😘

Marij 2018-09-04 16:32:03

Heel fijn om ook nu weer vanaf de bank met jullie mee te kunnen lopen. Veel plezier nog in Porto en snel tot ziens.

Miep 2018-09-04 16:33:34

Allereerst gefeliciteerd met deze weferom prachtige prestatie! Ik had nog graag een foto van je aan de paal gezien. Helaas, zit er nu niet meer in. Prachtig verhaal van de Belgische Sabine. Hoe sterk mensen kunnen zijn! Geniet nog van de komende rustige dagen.

Martin Janssen 2018-09-04 16:36:02

Els en Ton: proficiat met jullie aankomst in Santiago. En dan zo'n bijzondere ontmoeting aan het eind. Daar word je stil van. We hebben weer genoten van jullie verhalen. Jammer dat dit nu weer voorbij is. Geniet nog van het verblijf en Santiago en Porto. En wellicht tot ziens in Tegelen. Adios pelegrinos, Ger en Thea van Oppe Ruiver

Ger en Thea Lenssen 2018-09-04 16:37:17

Els en Ton, Van harte proficiat. Bedankt voor de mooie verhalen en de foto's. Tot ziens weer in Tegelen Gr Jan

Anny Klerken 2018-09-04 16:39:12

Knap gedaan! Amuseer jullie nog in Santiago en Porto en tot volgende week!

Reineke, Dennis, Anne en Daan 2018-09-04 16:45:03

Geweldige prestatie weer. We hebben genoten van jullie verhalen en jullie hopelijk van de reis. Hoewel het soms afzien was toch erg interessant en daar doen jullie het ook voor. Proficiat

Wim Fillekes 2018-09-04 16:51:58

Ton en Els, proficiat, ge heb ut toch maar weer gefix, waat un prach prestatie! Hiel fijne vekantie nog en we zeen ôs, groetjes, auk namus Jos!

José v. D. 2018-09-04 17:05:43

Van harte gefeliciteerd met deze prestatie ! Wat een mooie laatste tocht met een indrukwekkend einde. Geniet van jullie welverdiende rust. Nog een fijne tijd in Santiago en in Porto daarna een goeie reis naar huis. Bedankt voor de mooie verhalen. Tot snel Jos en Lenie.

Lenie 2018-09-04 17:07:36

Geweldige prestatie maar jammer dat het middagmailtje weer voorbij is. Fijne vakantie nog👍👍🌺

Hermien 2018-09-04 17:09:04

Hoi Ton en Els, fijn om jullie ervaringen te lezen en gefeliciteerd. Wij waren eerder ook in Santiago, het plein voor de kathedraal is een bijzonder plaats met alle pelgrims die daar arriveren. Goede reis terug

Henk Baarens 2018-09-04 17:10:30

Ton en Els, gefeliciteerd met het volbrengen van deze tocht. Ik weet niet hoe het andere volgers van jullie mooie verhalen is vergaan, maar het was elke dag al leuk om te ontdekken of het verslag door Ton of door Els was geschreven. Zo ook vandaag. In eerste aanleg dacht ik dat Els de scribent was. Maar bij de paaldansclub raakte ik in verwarring. Bij het "Maar wees gerust ik ben er niet binnen geweest" dacht ik natuurlijk (sorry, Ton) direct aan Ton. Maar ja, een man van zo'n hoge morele standaard hoeft toch niet te zeggen "Maar wees gerust ik ben er niet binnen geweest"? En zou dan toch Els zich genoodzaakt hebben gevoeld om de volgers met deze woorden gerust te stellen.... Nee, toch Ton hè? ... hihi... lekker belangrijk... jullie hebben een geweldige prestatie geleverd. Nogmaals proficiat, nog fijne dagen in Santiago en goede thuisreis straks. mvg Jan

Jan Verschoor 2018-09-04 17:24:16

Superknap!! Volgens mij leer je er veel van Geniet van de laatate dagen

Francuen 2018-09-04 17:32:19

Ton en Els Van harte gefeliciteerd en bedankt dat ik mocht meegenieten van al dat moois. Nu nog lekker genieten en tot ziens.

Corrie Janssen 2018-09-04 17:41:24

PROFICIAT!!! Wat een prestatie weer. En ook van mij bedankt voor de prachtige verhalen. Zoals alle anderen heb ook ik er iedere dag weer van genoten. Alsof ik een beetje mee mocht beleven wat jullie allemaal tegenkwamen op de camino. Jullie mogen kei trots zijn op jezelf! Geniet nog van de komende rustige dagen en alvast een goeie thuisreis gewenst. Tot ziens in Tegelen!

Annie 2018-09-04 18:20:56

Els en Ton proficiat met toch alweer deze geweldige prestatie, heel veel fijne dagen nog en kom goed weer thuis. Groetjes

Agnes 2018-09-04 18:27:33

Proficiat ton en Els geweldig wat jullie weer gepresteerd hebben .t was erg leuk om zo n beetje mee te genieten van de wandeltocht . Gr en nog n paar mooie dagen en tot ziens in tegelen gr gerry

Gerry v gorp 2018-09-04 18:49:23

Ook van ons van harte gefeliciteerd met deze prestatie weer. Geniet nog van jullie laatste dagen en een goede terugreis. Ook wij hebben genoten van alle verhalen en ervaringen. En inderdaad: waar hebben we het af en toe over … Ook dat nemen jullie mee en gaan over tot de orde van de dag :) En dat is ook goed.

Nel en Huub 2018-09-04 18:54:31

Goed gedaan, taaie wandelaars! Geniet er nog even van. Tot ziens.

Nel en Ludy 2018-09-04 19:24:41

Hallo beste mensen, Op de allereerste plaats van harte gefeliciteerd dat jullie, na nogal wat loodzware dagen, gezond en wel zijn aangekomen op de plaats van bestemming, Santiago de Compostela. Inmiddels fase 4 afgerond en het gedicht staat in de steigers. Geniet nog van een paar gezellige en interessante dagen en gezond en wel weer thuis. Groetjes Jacques

Jacques Luijten 2018-09-04 19:42:39

Ton en Els. Gefeliciteerd met jullie prestatie. Knap gedaan. Jammer dat er nu geen (leerzame) verhalen meer komen. Geniet van de vakantie en goede thuisreis.

Peter 2018-09-04 19:52:01

Chapeau!!! Wat een geweldige prestatie hebben jullie weer neergezet! en zeker onder die omstandigheden!! Geniet nog van jullie aansluitende vakantie en heelhuids weer thuis volgende week. groetjes Huub en Marjon

Marjon 2018-09-04 20:00:09

Toppie opa en oma

Daan 2018-09-04 20:38:00

Topprestatie. We praten wel bij onder het genot van een lekker koud biertje bij Sportclub Irene. Veel plezier nog.I

Huub 2018-09-04 20:38:00

Toppie dat jullie het gefikts hebben of is drie maal scheepsrecht. Erge leuke verhalen en mooie foto,s. Gr uit venlo

Tiny en hen 2018-09-04 20:38:42

Knap hoor!

Daan 2018-09-04 20:39:09

Proficiat knap gedaan en nog veel plezier in Portugal

Anne 2018-09-04 20:40:15

Hoi Els en Ton, Weer geweldig jullie prestatie! Heerlijk om jullie verhalen te lezen, eigenlijk hebben we mee gelopen met jullie ( zonder te klimmen)! Nog fijne dagen in Santiago en Porto waar je nog lekker kunt nagenieten met een heerlijk glaasje port! Groetjes Henk en Ria

Henk en Ria 2018-09-04 21:32:04

Gefeliciteerd met het bereiken van het einddoel. Geweldige prestatie. Petje voor jullie af. Geniet nu nog lekker van de resterende Dagen. Veel plezier en tot gauw.groetjes Babs en Karim . 🙋🙋

Babs 2018-09-04 23:58:32

🔝🤛🏻💐

Ciel 2018-09-05 06:54:49

Proficiat Els en Ton met deze geweldige prestatie. Petje af. Nu lekker genieten van nog een paar prachtige ontspannende fagen in Portugal. Genieten samen van jullie ptestatoe. Groetjes Nancy

Nancy 2018-09-05 09:17:12

Ton en Els proficiat met deze prestatie. We hebben weer heerlijk genoten van jullie reisverslagen. Wie weet mogen we volgend jaar weer meegenieten? Groetjes Wendy