Fotograaf in Leon (etappe Arcahueja - Leon)

Spanje, León

Over ons verblijf gisteren in Arcahueja kan ik kort zijn. Het plaatsje was niks en de albergue paste daar qua stijl wel bij. Achteraf gezien hadden we beter direct door kunnen gaan tot Leon waar we vanmorgen al vroeg arriveerden.
We hebben hier een ruime kamer en badkamer met ja ja...een ligbad. Niet al te groot maar toch.
Bij aankomst maar direct onze rugzakken gestald, want inchecken kon pas om 14.00 uur en op verkenningstocht.
Het eerste doel van de tocht was vanzelfsprekend de kathedraal. Van buiten wat minder imposant dan die van Burgos maar toch ook weer indrukwekkend. Wel waren de sporen van een aantal restauraties duidelijk zichtbaar maar op zich niet storend. Een van de zijkanten en ook een gedeelte van het dak aan de achterzijde stonden nog in de steigers.
Binnen raakte ik persoonlijk het meest geimponeerd door de schitterende gebrandschilderde ramen. Doordat het buiten zonnig was kwamen de vele kleuren perfect "uit de verf". In totaliteit valt er maar liefst zo'n 1800m2 te bewonderen! Voor de fotograaf was het jammer dat in de schitterende zijkapel net een dienst begon. Fotograferen geeft mijns inziens dan geen pas.

Na de kathedraal was de Isidoruskerk ons volgende ontdekkingsobject.
Ook deze kerk boezemt ontzag in. Veel eenvoudiger van aard dan de kathedraal maar toch erg aansprekend. We wilden ook de crypte bezoeken maar in de wachtruimte was het een drukte van belang. Er zat oa een Nederlands reisgezelschap te wachten om toegelaten te worden. Zij wekten de indruk van het programma "we zijn er bijna" te zijn. Met een van de stellen raakten we in gesprek. Zij waren bezig aan een busreis door het noorden van Spanje waarbij Santiago ook op het programma stond. Ze vroegen of wij met de caravan onderweg waren. Toen wij vertelden dat we te voet op weg naar Santiago zijn vroeg de vrouw van het stel verbaasd aan Els of haar heuptasje dan de enige bagage was die ze bij zich heeft😀😀.
De crypte hebben we uiteindelijk vanwege de drukte niet gezien.
Wel zijn we aansluitend door het oude, uiterst levendige centrum gekuierd waarna het tijd werd voor een terrasje. En wie troffen we daar weer: Hannah uit Bremen.
Ze vroeg me op een gegeven moment of ik haar wilde fotograferen met de kathedraal op de achtergrond. Dat laatste heb ik niet zo goed in de gaten gehouden. Haar tactische antwoord op mijn vraag of de foto goed was luidde: och ansichtkaarten van de kathedraal kan ik overal kopen.

Tegen tweeën eerst maar eens naar ons hostel gegaan om in te checken en op te frissen. En wat ik vanmorgen al vermoedde bleek juist. De plaza was intussen omgetoverd in een groot terras. Vanavond hoeven we het dus niet ver te zoeken.

Tot slot: tijdens de tocht door het oude centrum kwamen we ook langs een nonnenklooster. De naam van het plein waaraan dit klooster ligt doet wel wat vreemd aan (zie foto).

Ton

De kathedraal kon wel een broertje zijn van die in barclona. Erg mooi.jullie zullen wel al een kapitaal kwijt zijn aan allemaal de kaarsjes in die kerken of niet? Gr hen en tiny

Hen en tiny 2017-06-01 16:10:41

ben al 4 weken de orchidee op jullie slaapkamer water aan het geven... zie nu pas dat hij nep is 😂 Heb je toch wat van mam😀 die heeft dat ook weken volgehouden😣!

Reineke 2017-06-01 16:21:15

Nog een dikke 300 km. Geweldig !! Daar lopen jullie geen vier weken meer op, els lekker al aftellen. Ik volg precies jullie route a.A

Nel 2017-06-01 17:06:55

Leuk dat jullie een niet zo vermoeiende maar culturele dag er tussen hebben zitten. Geniet er maar van net als van de kamer. Groeten uit Venlo want hier zijn we een paar dagen. Lekker weer hier

Willem en Joyka 2017-06-01 17:14:08

Wauw wat een mooie foto's. Tot morgen geniet van al het moois.

Corrie janssen 2017-06-01 17:33:49

Zo te zien aan de tafel heb je het wel naar de zin lekker eten en lachen doet een mens goed.Mooie fotos en nu nog 300 km.Heb met de atlas op schoot gezeten en alle plaatsen zon beetje gevolgt.Knap hoor,hele prestatie.wens jullie veel plezeer.gr

Jose 2017-06-01 19:51:29

Mooi weer jullie verhaal. Maar het leukste is toch wel die orchidee op jullie slaapkamer :)

Nel en Huub 2017-06-01 21:48:19

Telkens weer genieten wij van jullie mooie foto's en de goed geschreven reis verhalen. Veel wandel plezier