Bergaf (etappe El Acebo de San Miguel - Ponferrada)

Spanje, Ponferrada

Vanmorgen zijn we na een bijna Nederlands ontbijt (ham en kaas) in plaats van alleen maar jam, rond half acht vanuit Acebo vertrokken naar Ponferrada.

Ik schrijf dit verslag vanaf een terras aan de rand van de Tempeliersburcht die ik veelvuldig in beeld heb gezien, tijdens het wk wielrennen van 2014.
De tocht begon met een rustige afdaling maar allengs werd je oplettendheid op de proef gesteld omdat er fikse stukken tussen zaten die behoorlijk pittig waren.
Je moet dan uiterst geconcentreerd lopen.
Maar goed dat het traject er droog bij lag, dankzij alweer een mooie warme zonnige dag. Met het weer boffen we tot dusver.

De dorpjes die we onderweg passeren worden steeds mooier en het hoogtepunt voor mij tot dusver is Riego de Ambros. Het plaatsje ligt erg mooi gesitueerd tegen de flank van een berg. De bewoners hebben veel aandacht geschonken aan het fraai optuigen van hun huizen. Een aanrader!
Beneden aangekomen in Molinaseca (toch nog op 590 meter boven de zeespiegel) start je dan aan de laatste 8 km naar Ponferrada.
Dat gedeelte is niet echt boeiend maar ja, dat hoort erbij.

Gemiddeld zijn we zo'n uur of 6 per dag onderweg. De middagroutine bestaat uit inchecken, daarna eerst 'n fikse pot bier en wat te eten, dan douchen, de was doen en soms even onderuit. Ook deze blog schrijven we doorgaans 's middags.
's Avonds is het meestal rond 7.00 a 7.30uur eten en al vroeg (meestal rond negenen) naar bed.
Want hoe je het ook wendt of keert: het dagelijkse lopen van afstanden tussen 15 en 23km in een ongewende omgeving is best wel vermoeiend.

Ik heb trouwens vanmorgen ergens onderweg nog enkele filmpjes op YouTube kunnen plaatsen. Voor wie geïnteresseerd is kijk op tonboonhof

Tot overmorgen, dan ben ik weer aan de beurt om te schrijven.

Ton

Jullie hebben weer een mooie dag achter de rug met weer prachtige foto s .Is zeker vermoeiend dat lopen is anders dan hier over de weg maar met een hollands ontbijtje moet dat lukken.Begint op te schieten toch.gr en veeel plezier

Jose 2017-06-07 14:25:54

Mooie foto's en het weer ziet er meestal heel blauw uit.

Nancy 2017-06-07 14:52:56

Gisteren en vandaag weer een mooi verslag. De massage gisteren geen overbodige luxe lijkt me Els. Fijne dag nog en morgen weer veel plezier. P.S. Ik zie dat de bloemen op jullie balkon thuis zich goed houden. Ook van plastic neem ik aan :)

Nel en Huub 2017-06-07 16:55:24

Gezien het aantal kerkjes en kerken die je tot nu toe bent gepasseerd een vrij katholieke streek, hoe zit het met het aantal kroegen en kroegjes misschien ook en Amstelachtige omgeving. Is het bier ook lekker waarschijnlijk iets plaatselijks. Veel succes verder.

Wim en Hilda 2017-06-07 17:52:37

Weer een mooi verhaal.Zeg die boom heeft die in de fik gestaan. Mooie foto,s

Hen en tiny 2017-06-07 18:33:21

vooral de mooie fotos bij jullie reisverslag spreken zelfs meer dan woorden.Alle fotos bij elkaar vormen een mooi fotoboek.De reis begint op te schieten en gezien jullie verslagen,maken jullie de rit helemaal af.