Even bijkomen

Spanje, Tui

Valenca Portugal > Tui Spanje 3,8 km

Vandaag een makkelijke dag maar dat is ook wel even nodig.
Het is weer 34 graden en we willen even bijkomen van de vermoeienissen door de hitte tijdens de afgelopen dagen. Bovendien hebben we tijd genoeg.

Vanmorgen in het hotel in Valenca op ons gemak ontbeten en vervolgens rond 9.00 uur Portugese tijd op pad gegaan. We liepen door de poort van de ommuurde vesting van Valenca die indrukwekkend is door zijn omvang en door het feit dat hij volledig intact is.
De oude binnenstad die zich in de vesting bevindt is puur toeristisch en vol winkeltjes. Het valt op dat ze vooral textiel en met name handdoeken verkopen. Ze liggen er per kilo geprijsd en de Spanjaarden schijnen er gretig gebruik van te maken.
Maar behalve de winkeltjes zijn er ook enkele kapellen en een mooie kerk te bezichtigen. En er is een museum waarin de oorsprong van de vesting uit de doeken wordt gedaan.
De vesting grenst nagenoeg aan een imposante, 399 meter lange, oude dubbeldeks baileybrug over de grensrivier de Minho.
Het bovendek is voor een treintje en het benedendek voor auto's. Ook is er aan weerszijden een pad voor voetgangers.
Ga je de brug over sta je in Spanje en is het ineens 1 uur later😀.

Na een paar uurtjes op onze hostelkamer te hebben gerust zijn we rond 4uur naar het centrum van de Spaanse grensplaats Tui gelopen om daar de imposante kathedraal te gaan bekijken, wat inkopen te doen en ergens lekker te gaan eten.
De kathedraal ligt in het oude stadscentrum van Tui waarbij goed kunnen traplopen wel een vereiste is.
Het centrum ademt een en al historie.

Het is nu plotseling erg bewolkt en ik sluit niet uit dat we onweer gaan krijgen want het is knap benauwd. Heel erg zullen we dat niet vinden want dat frist hopelijk een beetje op.

Al met al vandaag niet veel kilometers op de teller maar wel weer ontzettend veel gezien wat het de moeite waard maakt.

Groetjes Els en Ton

Alweer met plezier gelezen. Tot morgen en wandel ze.

Miep 2018-08-27 18:23:20

Prachtig en wat een mooie foto's. Voor morgen veel wandelplezier.

Corrie Janssen 2018-08-27 18:44:43

Wat weer mooie fotos. Indrukwekkend de kerken met hun altaren. Heel bijzinder. Verder veel wandelplezier. Veel groetjes uit Venlo.

Babs 2018-08-27 19:29:39

Pfff het is nog erg warm bij jullie. Dat maakt het er niet makkelijker op. Wij krijgen morgen nog een zomerdag maar met een lekkere 25 graden. Veel wandelplezier morgen!

Hermien 2018-08-27 19:49:44

Wat weer een leuk verhaal met mooie foto´s. Het is elke dag een beleving. Wat een positiviteit straalt van jullie uit. Chapeau! Groetjes Jacques

Jacques Luijten 2018-08-27 19:49:44

Naast de inspannende wandelingen is de historische kant van de route natuurlijk bijzonder interessant en mooi. Hier benijd ik jullie om. Dus geniet er van en mis vooral niks.

Martin Janssen 2018-08-27 20:27:47

Ik heb deindruk dat er veel ouds te zien is onderweg maar er zal nog wel ea komen. Hoe is het trouwens met eten en slapen