Adios Camino!

Spanje, Santiago de Compostela

Gisteren tijdens ons eerste bezoek aan de kathedraal werden we verrast met een uitvaartdienst die plots begon, terwijl de toeristen nog in de kerk rondstruinden.
Er bleek een hoogbejaarde en hooggeplaatste geestelijke te zijn overleden. De man werd met alle pracht en praal en begeleid door bijna 100 priesters uitgeleide gedaan.

Vandaag stond in het teken van het bijwonen van de dagelijkse pelgrimsmis in de kathedraal van Santiago de Compostella.
Voor we naar de kerk gingen hebben we eerst het oude centrum wat doorgezworven en onder andere de authentieke versmarkthallen bezocht.

Vervolgens om kwart over tien naar de kerk voor de mis die om 12uur zou beginnen.
Er was al het nodige volk binnen maar vooral om te bezichtigen en te fotograferen en voor sommigen om, voor het oog van iedereen, te biechten.
We besloten een goeie plek uit te zoeken en rustig af te wachten. Uiteindelijk zat de kerk rond half twaalf stampvol.
Helaas, maar ook wel weer vanzelfsprekend, was de hele ceremonie in het Spaans. Maar het slot van de dienst, het ritueel met het enorme wierookvat, was indrukwekkend.
Begin van de middag zagen we plotseling onze Camino-vrienden Lenie en Jos uit Heibloem. We waren blij verrast hen te zien. Zij arriveerden vandaag in Santiago.
Met hen hebben we lekker en gezellig geluncht en bijgekletst.

Met dit alles komt er een einde aan onze Camino.
Het was een grandioze ervaring en de vervulling van een wensdroom die ons voor de rest van ons leven zal bijblijven.

Natuurlijk waren er ook de nodige moeilijke momenten (vooral ik, Els, vond het fysiek soms erg zwaar). Maar door jullie veelvuldige en fijne reacties van betrokkenheid hebben we ons erg gesteund gevoeld.
Dank hiervoor!!

De 50 reisverslagen met alle foto's en met jullie reacties laten we na thuiskomst verwerken tot een boek, waar wij met Reineke, Dennis, Anne en Daan in de toekomst nog vaak in zullen terugblikken.

Voor de laatste keer: BUEN CAMINO!!

Els en Ton

Kreeg kippenvel van jullie blog. Aan alles komt een eind maar de herinnering blijft.

Corrie janssen 2017-06-20 16:46:19

Wat zullen we jullie prachtige reisverhalen missen hier kun je zeker de rest v j leven op teren.Geweldig en wat n prestatie hebben jullie geleverd Tot gauw

Joyka 2017-06-20 16:47:41

Ton en Els, Gefeliciteerd met het volbrengen van deze geweldige uitdaging. Het was elke dag leuk om jullie belevenissen weer te kunnen meebeleven. De volgers gaan het missen.... Leuk aan jullie verslagen was ook het om de dag wisselen. Aan de toon en de gekozen woorden kon je al snel opmaken wie er dit keer weer aan de beurt was. Ton gaf toch meer het feitelijke verslag, met mooie ouderwetse woorden als 'aanvankelijk' en 'plotsklaps', terwijl Els zich weer meer richtte op de beleving, waarbij haar verslag over de snurkers hilarisch was. Nog fijne dagen in Compostella en een goede thuisreis gewenst.

Jan Verschoor 2017-06-20 16:57:10

We geloven graag dat dit een hele belevenis was. Ik zeg nogmaals grandioos wat jullie hebben gedaan. Gr tiny en hen.

tiny en hen 2017-06-20 17:05:08

Die spanjaarden zijn nog echt r.k. daar zijn wij maar ketters bij.Pastoor zou lachen als de kerk zo vol zou zijn.

tiny en hen 2017-06-20 17:07:18

Ik ga jullie verslagen missen. Elke dag weer opnieuw lezen wat jullie meegemaakt hadden. Dank jullie wel hiervoor en nogmaals proficiat met deze prestatie. Fijne dagen nog en een voorspoedige thuisreis.

miep 2017-06-20 17:51:00

Goede reis terug en dank voor de dagelijkse mooie verhalen!!!!

Hermien 2017-06-20 18:21:23

Fijn dpat jullie dit allemaal mee hebben mogen maken.De herinneringen zullen jullie altijd bijblijven.Ik vind het nogal wat wat jullie gepresteerd hebben.Een ware belevenis.Nu is het klaar.gr.

José 2017-06-20 20:03:36

Fantastisch, Geweldig, Top gedaan, complimenten, Trots, Gelukt.

Hilda 2017-06-20 20:58:44

Gefeliciteerd met jullie tocht, geweldig. Wij zullen de leuke reisverhalen en fotos elke dag gaan missen. Jullie kunnen trots op zo een prestatie zijn. Een goede thuiskomst en gauw tot ziens.veel gr. 😊😊

Babs en Karim. 2017-06-20 23:31:38

Bedankt voor jullie leuke reisverslagen en nu Lekker nagenieten van dit prachtige avontuur. Groetjes Nancy en Ed

Nancy 2017-06-21 09:48:09

Wat is dit een mooie ervaring, van harte gefeliciteerd dat hebben jullie toch maar even gedaan, super prestatie 👏 Wij vinden het geweldig dat we jullie hebben leren kennen 👫💋

Jos en Lenie 2017-06-21 15:45:59

Proficiat met deze geweldige prestatie, daar mogen jullie trots op zijn! Ik heb met heel veel plezier genoten van jullie mooie reisverslagen. Groetjes Wendy Reinders

Wendy Reinders 2017-06-21 18:00:41

Ook de felicitaties van ons met het volbrengen van deze tocht. Die zit in de knip :) Veel plezier nog en een fijne terugreis. Wij hebben in ieder geval genoten van jullie verhalen.

Nel en Huub 2017-06-21 18:22:01

Nou jullie mogen terug kijken op een geweldige prestatie, met de nodige ups en downs maar dat hoort er bij, proficiat. Nu kun je de voetjes wat rust gunnen. Mooie verhalen over jullie belevenissen waren de moeite waard om te lezen. En wie weet wat de toekomst brengt.