De stille omgang (etappe Portomarin - Airexe)

Spanje, Airexe

Gistermiddag rond een uur of vijf de "winkelstraat" van Portomarin bekeken. Het aanbod was beperkt maar het stikt er wel van de albergues en restaurants. Opvallend en heel bijzonder is de Sint Nicolaaskerk, heel centraal gelegen en qua architectuur volledig afwijkend van wat je doorgaans langs de Camino ziet.
Binnen was een klassiek concert aan de gang, een jongeman die afwisselend zong en dwarsfluit speelde.
Buiten gekomen liepen we plotsklaps Hannah uit Bremen na een tijdje weer tegen het lijf. We hebben met haar een terras opgezocht en een karaf sangria besteld. Aansluitend zijn we met haar gaan eten in een restaurant dat prachtig uitzicht bood op het stuwmeer.
Deze keer geen menu peregrino maar een enorme kotelet die voortreffelijk smaakte.

Vanmorgen om half zeven weer op pad voor een trip van zo'n 17km. Het was mistig en wat druilerig en alhoewel het vrij druk was leken de meeste lopers toch tamelijk in zichzelf gekeerd.
Dat veranderde na ruim twee uur toen het eerste adres zich aandiende waar je wat kon nuttigen. Het was er druk en er stond een rij aan de bar en trouwens ook voor het toilet. De barman en zijn assistenten waren uitermate geroutineerd en slaagden erin hun klanten snel te bedienen en dat ook nog met de nodige humor.
Het parcours dat direct vanaf de start vrij pittig was bleef voorlopig zo en dat gold ook voor de weersomstandigheden.
Maar zo rond half elf (je bent dan toch al vier uur onderweg) keerde het tij en brak de zon door. We kregen weer zicht op de omgeving en eens te meer bleek hoe mooi die is.
Het laatste deel van de tocht ging hoofdzakelijk omlaag waardoor we redelijk ontspannen al rond twaalf uur in Airexe arriveerden.
Op het laatst passeerden we nog een Koreaans gezin met drie jongens in de leeftijd van 4, 7 en 12 jaar. Zij liepen vandaag 10km.

Wij hebben vanaf Airexe nog ongeveer 75km te gaan (90procent van de totale afstand zit erop).
We denken maandag in Santiago te arriveren en stappen daar dan donderdag op de bus. Daardoor hebben we ruimschoots de tijd om in Santiago sfeer te proeven.

Ton

Hoi Ton Nu gaat het snel. Alweer mooi beschreven jullie belevenis. Groetjes aan Els. Geniet nog van de week die voor jullie ligt.

Corrie janssen 2017-06-15 13:11:38

Heel knap van dit koreaans gezin. De vader heeft toch heel wat bagage mee te nemen. Veel succes met de laatste kilometers

Huub Smeets 2017-06-15 13:16:00

Oh dus vandaag nog een dikke week eer jullie weer in Tegelen zijn. Dan nog maar volop genieten van deze bijzondere camino. Voor vanmiddag: relax 😎💤

Hermien 2017-06-15 13:18:14

Nou luitjes het einde komt in zicht.Geniet nog maar eens goed er van.gr oet de stad

Hen en tiny 2017-06-15 13:37:13

Hier mooi weer geweest vandaag. Ook lekker gelopen 11.5km naar de Horsten bij Wassenaar zeg maar achtertuin van WA. Natuurgebied met erg afwisselend landschap. Van grote weiden met soms grote kudde koeien tot dichte bossen en leuke beekjes.