De man met de hamer

Portugal, Rubiaes

Ponte de Lima naar Rubiaes 18km

Gisteren hebben we de dag afgesloten met een pelgrimsmenu op het terras van een hotel aan de oever van de rivier de Lima.
Na nog even door het prachtige centrum te hebben gezworven hebben we op tijd het bed weer opgezocht.

Vanmorgen om 7.00 uur op pad naar Rubiaes, een tocht die volgens het boekje en de verhalen van andere pelgrims de zwaarste van deze Camino zou worden.
Aanvankelijk leek het allemaal wel mee te vallen. We liepen door een schitterend mooi gebied waarin de bergen steeds meer de overhand kregen.
Na wat oefeningen over korte maar soms stijle paadjes met kinderkopjes moesten we uiteindelijk toch de beboste berghelling op.
De klim ging over zo'n 400 meter hoogteverschil wat op zich misschien niet veel lijkt. Maar de bospaden waren bezaaid met grote keien wat het lopen erover behoorlijk bemoeilijkte.
Els kreeg het zwaarder en zwaarder en had op een gegeven moment er spijt van aan deze etappe te zijn begonnen. Haar voeten deden pijn en ze was bekaf.
Boven gekomen had ze angst dat het pad naar beneden ook zwaar zou zijn. Dat had ze althans gehoord van Klaus, de Duitser die we in Casa Fernanda hebben ontmoet.
Maar.......gelukkig weten ook Duitsers niet alles want de afdaling viel erg mee.
Vlak voor ons overnachtingsadres van vandaag kwamen we nog voorbij een barretje waar we maar even uitgepuft hebben onder het genot van een pilsje.
We hebben onderweg nauwelijks andere pelgrims gezien maar hier sloot op een gegeven moment een ouder Duits echtpaar uit Ingolstadt aan. De vrouw ervan was een ervaren wandelaarster en haar man wist te vertellen dat er in Venlo een grote internetapotheek gevestigd is. Dat kon ik bevestigen.

Vanavond worden we door onze hospita naar een restaurant in de buurt gebracht dat door haar zus wordt geëxploiteerd. Die zus brengt ons dan na het eten weer terug.

Tot zover na een inspannende tocht.

Els en Ton

Leuk, leuk en leuk om weer te lezen. Top hoor Els, het is je toch maar wรฉรฉr gelukt๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘Œ Toppers zijn jullie ๐Ÿ˜ƒ๐Ÿ˜Ž๐Ÿ˜‡

Nancy 2018-08-25 18:26:31

Respect Els ( en ook Ton natuurlijk): dit was de moeilijkste etappe. Fijne avond samen ๐Ÿท๐Ÿบ

Hermien 2018-08-25 18:28:14

Hoi Ton en Els, pfffff die dag weet ik ook nog goed! Wat een dikke hoge keien. Maar goed, jullie hebben gewonnen van de berg! Groetjes Henk en Ria

Henk en Ria 2018-08-25 18:32:30

Chapeau!! Ik heb zeer veel bewondering voor jullie. Wij hebben afgelopen week 15 km in Zuid-Limburg gelopen. Het leek wel of ik de hele Camino gelopen had. Bergje op, bergje af. Pffff...... Zondag rustdag of kent de Camino geen rustdagen? Nog een fijne wandeling verder.

Ronnie 2018-08-25 18:36:06

Realiseerde mich gister pas beej ut zeen van de fotoโ€™s det ge auk nog zoevuul bagaag mei te sleipe heb! Kanjers ziet ge! Danke veur de moeie verhaole en fotoโ€™s Zet um op,๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘

Josรฉ v. D. 2018-08-25 18:46:01

Diep respect voor jullie en dan het sjouwen elke dag met de bagage. Smakelijk eten en strakjes lekker slapen en morgen gezond weer op.

Miep 2018-08-25 19:55:16

Wat weer een belevenis . Je ziet het Els je komt er. Denk maar aan het liedje. WIJ ZULLEN DOORGAAN. DOEI.

Corrie Janssen 2018-08-25 19:55:53

Complimenten goed gedaan Els en Ton ๐Ÿ˜˜๐Ÿ’‹๐Ÿ‘ซ

Lenie en Jos 2018-08-25 21:57:22

Zwaar voor jullie, maar wรกt een mooie natuur. Knap hoor! Met goede moed weer op naar een nieuwe dag ๐Ÿ‘๐Ÿ˜˜๐Ÿ™‹๐Ÿผโ€โ™€๏ธ

Annie 2018-08-25 23:27:19

Geweldig gepresteerd deze etappe. Het landschap doet mij een beetje denken aan het Sauerland. Jongens petje voor jullie af!!! Trouwens leuke fotos .wij genieten een beetje mee. Lieve groetjes van de takefivjes.

Babs 2018-08-26 01:23:56

Een goedemiddag beste mensen, Met veel interesse en bewondering heb ik jullie reisverhalen gelezen. Heel bijzonder. Een belevenis. Het eerste complet van mijn gedicht `BELEVING`staat. Waarneming, emotie,avontuur Enthousiasme en verbondenheid Het instrument, de pelgrimstocht Een samenspel, de weg naar Hem. Op deze manier ga ik jullie de komende weken volgen. Groetjes Jacques