Genieten (etappe Astorga - Rabanal del Camino)

Spanje, Rabanal del Camino

Vandaag hebben we tijdens de 2e dag van onze 5e week Rabanal del Camino bereikt. Volgens de Michelin-wandelgids die wij gebruiken het einde van etappe 23 uit een totaal van 34. Op papier dus nog 11 te gaan maar dat worden er waarschijnlijk een stuk of 13. We zien wel.
Hoe dan ook: 541km achter de hielen en nog 243 te gaan. Het wordt dus geleidelijk aan aftellen.
De blaren waarmee Els een tijdje te kampen had bezorgen haar gelukkig geen last meer. Alleen houdt ze na een kilometer of 10 telkens wat last van pijnlijke voeten. Zelf heb ik mijn kleine rugzak anders gehangen want ik kreeg last van spierpijn in mijn rechter schouder. M'n voeten en benen zijn prima bondgenoten.

Gistermiddag hebben we de kathedraal van Astorga, het bijbehorende museum en het ernaast gelegen kerkje Altomedieval nog bezocht. Dat was beide weer zeer de moeite waard. Wel blijf ik me afvragen (en dat had ik indertijd in Rome ook al) op welke wijze de kerk al die rijkdom heeft weten te vergaren. Want ook in het museum in Astorga ligt naar mijn idee voor een kapitaal aan goud- en zilverschatten naast alle andere kunstschatten en oude gebruiksvoorwerpen, waarvan de waarde denk ik nauwelijks vast te stellen valt.

Iets heel anders: verhalen vooraf deden je geloven dat je na enige tijd geen of nauwelijks meer binding hebt met wat er verder in de wereld zoal gebeurt. Deels is dat zo maar de smartphone, de tablet, de alom aanwezige schetterende tv's in de Spaanse horeca en uiteraard mijn eigen nieuwsgierigheid houden je toch enigzins bij de les, alhoewel soms met enige vertraging.
Zo kwam ik er pas 'n dag later achter dat Real cq Ronaldo wederom de Champions League gewonnen had. Hetzelfde gold voor de aanslag in Londen en de vele gewonden in Turijn.

Nadat we ons vanmorgen enigzins verslapen hebben konden we voor het eerst sinds lang genieten van een heerlijk ontbijtbuffet in ons hotel.
Het gevolg was dat we iets later van start gingen dan de bedoeling was maar uiteindelijk deerde dat niet. De tocht van 22 km was goed te doen en werd regelmatig onderbroken door leuke plaatsjes met dito terrasjes. Vanavond hebben we een eigen kamer met (massage)douche in een levendige albergue.
Morgen op naar Cruz de Ferro waar we de gedachtenis-steentjes die we bij ons hebben zullen neerleggen. Wie er wat meer van wil weten adviseer ik YouTube even te raadplegen. Daarop vind je diverse filmpjes over deze bijzondere plek.

Adios, Ton

NB nog twee opmerkingen: het valt ons op dat onderweg nagenoeg alle kerkjes gesloten zijn en dat op een pelgrimsroute. Daarnaast hebben een aantal mensen ons verzocht een kaarsje voor hen aan te steken. Dat is meestal een elektrisch kaarsje. Komt nogal kitscherig over maar het is helaas niet anders.

Nou ik blijf het zeggen toppie wat jullie doen

Hen en tiny 2017-06-05 17:59:36

een massagedouche !!! Heerlijk. Extra lang van genieten. Ik bewonder jullie doorzettingsvermogen πŸ‘πŸ‘πŸ‘

Hermien 2017-06-05 19:36:16

Heb op YouTube gezien waar jullie de steentjes neerleggen. Groetjes

Francien 2017-06-05 21:31:19

Thanxxxx voor 't kaarsje voor mn moeder! Haar kaarsje gaat langzaam uit. πŸ™πŸ»πŸ•― Lieve groet, Ciel Nog unne fijne Camino. Marij en ig as we 65 zien! πŸƒβ€β™€οΈπŸƒβ€β™€οΈ

Ciel 2017-06-06 09:13:31

Ik ben vanaf jullie 2e wandelweek ingestapt met jullie reisverslag te lezen, maar ik volg jullie nu elke dag. Heel leuk om jullie belevenissen qua wandelen, omgeving, eten en overnachtingen te volgen. Ik bewonder jullie doorzettingsvermogen en het plezier waarmee jullie allebei schrijven. Veel succes verder.

Marlene 2017-06-06 13:59:17

Kan mij voorstellen als ik ook nu weer de foto's zie dat het een geweldige belevenis is. En, ik zie nu ook prachtige dieren, umdet zich van unne boer aafsjtam ving ich det prachtig. Volhouden in goede gezondheid. Gr Jan

jan klerken 2017-06-06 21:53:21

Ben even een paar dagen aan het inhalen met jullie verhalen. Zo leuk om te lezen.....reserveer altijd even wat tijd op ervoor te gaan zitten. Groetjes Nancy