Donkere wolken (etappe Fromista - Carrion de los Condes)

Spanje, Carrión de los Condes

Vandaag op onze 20e wandeldag zijn we onderweg gegaan van Fromista naar Carrion de los Condes. Klinkt toch heel anders dan van Tegele nao Blierick he!
Over gisteren heeft Els wel zo ongeveer alles geschreven behalve dat er, toen we aan het eten waren, uit de tegenover liggende kerk een processie startte.
De belangstelling ervoor was niet erg groot want buiten drie ambsthalve deelnemers, de priester en twee nonnen, liepen er maar een kleine twintig mensen mee. De rozenkrans werd evenwel volop gebeden, het is per slot van rekening meimaand.

Onze tocht vandaag was er een waarbij we veel naar boven keken.
Eerst was er rond half zeven de opkomende zon. Maar.......er was regen voorspeld en die leek er ook te gaan vallen. Door de wijdsheid van het landschap zag je al van verre dat zich over een grote breedte een buienband ontwikkelde. Langzaam ging dat beeld over naar wat wij in Nederland waarschijnlijk een rolwolk noemen. Dreigend, maar mooi om te zien. Minder was dat het gebied waar we liepen geen enkele beschutting bood terwijl het eerstvolgende plaatsje nog enkele kilometers verwijderd was. Plots begon het hard te waaien en dat was maar goed ook. In een mum van tijd was het buiencomplex over ons heen getrokken zonder dat er ook maar een druppel uitgevallen was.

Volgens het boekje zou de route volledig langs een provinciale weg en door allerlei dorpjes voeren. Toch bleek er een alternatief te zijn waarop wij, zonder ervoor gekozen te hebben, terecht kwamen. Het pad voerde kilometers lang langs een riviertje dat omzoomd werd door struikgewas en bomen. Vogels floten er dat het een lieve lust was en ook de kwekvorsen lieten zich uitbundig horen.
Els was er minder blij mee. Nog erg moe van gisteren en met een joekel van een blaar onder haar linker voet, was ze bang dat we verkeerd zaten en we veel extra kilometers zouden moeten afleggen. Achteraf viel dat gelukkig erg mee.
In het laatste dorpje voor onze bestemming was na de koffie nog even de vraag gaan we direct door, of wachten we tot een nieuwe dreigende bui met wellicht onweer weg zou trekken. Maar na het raadplegen van de weersvoorspelling op Google (el tiempo) besloten we het er toch maar op te wagen, net als tientallen anderen. Ja, ja, het is gewoon druk met lopers.
Andermaal waren de weergoden ons goed gezind. De lucht bleef donker maar behoudens een paar kleine spetttertjes bleef het verder droog.

Aangekomen in Carrion de los Condes bleek het niet alleen een leuke plaats te zijn maar ook ons overnachtingsadres is prima. Op de tweede verdieping van een pand in de hoofdstraat beschikken we over een eigen tweepersoons kamer met keuken en badkamer met ligbad.
Els is er inmiddels in geweest en gaat voorlopig even onderuit om verder bij te komen van gisteren.
De prijs voor dit verblijf is super. We hebben 28 euro betaald en daar waar we op andere plaatsen doorgaans ook nog een euro of 7 a 8 kwijt zijn als je je was een keer wilt laten doen, is dat hier gratis.
Handig is ook dat zich op de benedenverdieping maar ook aan de overkant en aan de zijkant restaurants en een winkel bevinden. We hoeven dus nauwelijks nog een stap te zetten.

Tot slot en dan speciaal voor Anne: opa heeft weer twee filmpjes op YouTube gezet (kijk maar weer op tonboonhof )

Ton

NB ik heb de aflegde kilometers weer bijna onder controle. Ergens in een van de verslagen zit nog een foutje. Volgens het boekje hebben we nu 374,5km afgelegd.

Op een van de foto's kunnen je zien dat Els het niet kan nalaten overal haar naam op te schrijven😋

Heb het gevoel dat ik zogenaamd met jullie meereis door alle blogs en foto's. Maar ben inmiddels zó dankbaar dat dit alleen via de computer is... Dit zou voor mij veel te hoog gegrepen zijn en wederom mijn respect dat jullie dit gewoon maar doen. Petje af! En wederom een mooi verslag met prachtige foto's. Kon alleen niet ontdekken waar Els haar naam heeft achtergelaten. Mis ik ergens iets? Ga nog naar de video's kijken want ik neem aan dat die niet alleen voor Anne zichtbaar zijn. Heel veel liefs, Annie.

Annie 2017-05-26 16:23:47

Geweldig jullie verhalen ik geniet er zo van en wat kunnen jullie het goed vertellen schrijf er maar n boek over veel succes en Els beterschap met je blaren

Joyka.Fillekes 2017-05-26 16:47:43

Wauw wat een afstand !!! 375 km. En die rolwolk, bbbrrrrrrrrrrr

Hermien 2017-05-26 19:39:31

Wat jammer dat els een grote blaar heeft heb jij er nog geen? HIER IS HET NU OOK 30 PLUS .veel plezier nog.

Hen en tiny 2017-05-26 20:09:11

Prachtig, ik geniet er van zoals jullie deze uitdaging beleven. Ik hoop van harte dat het de komende tijd goed blijft gaan. Els, verzorg wel de blaar goed, anders krijg je mogelijk nog een groter probleem. Foto's zijn elke keer weer prachtig. De laatste van deze dag is een hele mooie, Els ziet hier mogelijk een familielid in. Els, ik heb vanmiddag trouwens met jou broer Huub gebeugeld. Groetjes Jan

jan 2017-05-26 20:48:48

Wat een eng weer, gelukkig hebben jullie geen donderbui op je kop gekregen, prachtig reisverslag en mooie foto's Voor morgen veel wandel plezier. Els, goed je blaar verzorgen he!!!!!!

Resie Chris. 2017-05-26 23:02:55

WE zitten in de provincie Overijssel en gaan morgen weer een etappe van het Pieterpad lopen, Ommen naar Hardenberg 21 km bij ongeveer 27 / 32 graden dus Spaanse temperaturen of we net zo veel af moeten zien als jullie valt te betwijfelen maar we gaan er voor samen met de hond Jango. Ik las wel dat er weinig of geen regen bij jullie is gevallen, veel stof dus, dat bad zal je dan wel goed hebbengedaan. Op naar de volgende etappe.