Kalmpjes aan (etappe El Burgo Ranero - Reliegos)

Spanje, Reliegos

Hallo beste volgers,

Gisteravond hebben we in El Burgo Ranero, voor het eerst sinds de start van onze camino, een tafeltje voor ons tweeën gehad. Het eten was daardoor wat meer ontspannen dan anders omdat je onwillekeurig toch enigzins rekening houdt met al die "buitenlanders". En tijdens het eten eens gewoon je moerstaal kunnen spreken is ook wel weer eens lekker.
Het eten was prima en de kaart bood wat meer variatie dan op andere plaatsen.
Els had als voorgerecht meloen met (Spaanse) ham, ik gestoofde artisjokken met zo'n zelfde ham. Het hoofdgerecht voor Els was flinterdun kalfsvlees en ik kreeg konijn geserveerd, beide met huisgemaakte frites. Het ijsje als nagerecht en de koffie waren prima afsluiters. De fles rode wijn werd net als op de meeste plekken erg koud aangeboden. Dat komt mijns inziens de smaak niet ten goede. De flessen vermelden doogaans ook niet van welk druivenras de wijn gemaakt is. Zal dus wel chateau peregrino zijn😜.

Vanmorgen zouden we in principe wat langer in bed kunnen blijven omdat we een wat kortere tocht gepland hadden. Maar daar waar Els thuis zelden voor 8.00uur op is, stond ze nu al om half zes naast het bed te dansen. Zo zie je maar de Camino doet rare dingen met mensen😊. Ik ben vervolgens op de tablet maar eerst de krant gaan lezen.

Na het ontbijtje zijn we rond half zeven vertrokken voor een tripje van een kilometer of 13. Heerlijk wandelweer waardoor we onze fleece vesten al snel konden uitdoen. De tocht voerde nog steeds over de Meseta, een kolossale hoogvlakte die zich uitstrekt van Burgos tot Leon.
Het gedeelte waar we vandaag liepen was vrij stil. Kilometers langs 'n weg en tussen twee spoorlijnen waar in 4 uur tijd hooguit zo'n 20 auto's, 1 scooter, 1 brommobiel en een stuk of 5 treinen passeerden.
Daarbij kwamen dan wel nog een fietser of 50 die ook de Camino afleggen en wat lopers, maar van die laatste groep waren het er veel minder dan tot dusver gebruikelijk. Waar ze gebleven zijn is ons een raadsel. Blijkbaar mijden nogal wat mensen de Meseta, die zullen we dan vanaf Leon wel weer terugzien.
Als je de tijd hebt om deze aantallen in je op te nemen is de omgeving, in ieder geval voor mij, niet al te inspirerend maar dat komt binnenkort wel weer.
Ook qua foto's hebben we deze keer niet veel te bieden alhoewel de zonsopkomst erg fraai was. Foto 3 betreft een zelfrijdende beregeningsinstallatie zoals je die in Spanje maar ook onderweg ook in Frankrijk regelmatig ziet. Maar deze is wel mega groot. Hij bestrijkt naar schatting een 400 meter breed perceel.
De laatste drie zijn van ons overnachtingsadres van vandaag.

Groetjes,
Ton

Hebben de meesten misschien de oude Romeinse weg genomen? Die begint enkele kilometers na Sahagun. Ik meen, dat ik die heb vermeld in jullie boekje. Groet van Nel en mij en veel plezier tijdens de resterende kilometers.

Ludy 2017-05-30 12:52:16

Ja Els en Ton,de omgeving is niet altijd even mooi,over het algemeen toch wel zeer de moeite waard.Samen aan een tafeltje (ziet er goed uit)is inderdaad ook wel weer mooi.Hebben jullie de hele middag tijd ,ook gezellig toch.Morgen weer fris verder en veel loop plezier.gr

Jose 2017-05-30 13:07:24

Moooooiii!!!! Ik hou ervan, vergezichten vanwaar je de wolken ziet aankomen.

Marjon 2017-05-30 13:18:11

Hoi Ludy, het zit waarschijnlijk toch anders. Ook in de etappe vanaf Sahagun was er onderweg, tot aan de afslag naar de Romeinse weg, niemand te bekennen. In Sahagun op zich was het wel druk. Het lijkt er toch op dat nogal wat mensen dit gedeelte wellicht vermijden.

els-en-ton-boonhof.reisblog 2017-05-30 13:51:53

Altijd mooie foto's, kijk ze met plezier. Maar ik ben ook zeer geïnteresseerd in dieren, als jullie de kans krijgen!! Wat kruipt, loopt, springt, of vliegt daar rond. Hou jullie goed Gr Jan

Jan 2017-05-30 16:45:39

Knus zo met z.n tweetjes weer eens wat anders.gr hen en tiny

Hen en tiny 2017-05-30 19:35:24

Ha luitjes, hier weer even n reactie vanuit ons "kikkerlandje".jullie hebben bewust voor de zon gekozen door daar gaan te wandelen. Wij hebben hier weer n route a la Pieterpad gelopen. Nou voor allebei petje af hoe het gaat daar, iedere dag deze afstanden. Ik ben er voorlopig weer klaar mee, heb zelfs vandaag het petje van Wim opgehad. Voor vanavond slaap lekker, ziet er goed uit. Groetjes

Hilda 2017-05-30 20:06:53

Hallo Hilda en Wim, straks na Pieterpad gewoon de stoute schoenen aanhouden en zodra jullie eraan toe zijn op naar Spanje!

els-en-ton-boonhof.reisblog 2017-05-30 20:29:59

Hoi ton en els super knap van jullie. En wat n leuke reisverslagen. We doen t jullie niet na, wij trekken liever met de camper door kroatie. Gr wil en gerry

gerry 2017-05-31 09:17:50

Het is niet altijd afzien, soms lekker genieten zie ik. Hoe is het met de blaar van Els. Verder de groetjes van de wandelaars uit Tegelen.