De keiologen uit de oudheid

Portugal, Valença

Rubiaes naar Valenca ongeveer 20 km.

Gisteren zijn we samen met twee italianen door vrouw herberg naar een restaurant 3 km verder gebracht waar we konden eten.
De soep was lekker en het ijsje ook maar het hoofdgerecht was niet veel soeps.
Vrouw herberg vertelde druk gebarend dat we daar vanmorgen ook konden ontbijten maar dan moesten lopen. Geen probleem het lag toch op de route.
Om half tien lagen we in bed maar omdat m'n lijf meestal niet direct in de gaten heeft dat ik opgehouden ben met me in te spannen, lig ik dan nog wel een paar uurtjes wakker. Uiteindelijk natuurlijk toch in slaap gevallen werd ik vanmorgen om vijf uur gewekt door een kraaiende hond of blaffende haan ( je hoort hier trouwens constant honden blaffen).
Wassen , tanden poetsen en eerst maar weer eens drie km lopen om te ontbijten. We moesten nog even terug want Ton vergat z'n bril.
Z'n hoedje en camelbag waterfles liggen ook al ergens in Portugal op een nieuwe eigenaar te wachten.
We maakten nog een praatje met een ongeveer 75 jarig echtpaar uit Ingolstadt. Het waren gisteren zo' n beetje de enige pelgrims die we tegen zijn gekomen en ook vandaag liepen wij hun voorbij of zij ons.
Maar nu over vandaag. Na het ontbijt was t weer zo'n 4 km klimmen geblazen. Maar 't was te doen. We kwamen door een leuk gehucht genaamd Sao Bento met een mooie kapel ( zie foto).we hebben er koffie gedronken . Daarna moesten we die 4 km weer afdalen via een Romaans keiig en ongemakkelijk bospaadje. Het pad dateerde van rond de jaartelling. De Romeinen hebben er wel erg met de pet (stenen) naar gegooid. Je moest ook nu weer goed kijken waar je je voeten neerzette. Het was trouwens een prachtig stuk bospad met mooie doorkijkjes maar ook met wat bossen die gebrand hebben (De bosbranden zijn hier ook een ding. Je ziet ze constant op de tv maar je verstaat dan totaal niet waar 't brandt.) Ik ga er maar vanuit dat 't niet toevallig gaat fikken waar wij lopen.😆😆.
We liepen nog wat door leuke buurtschappen en zo kwamen we langzaam in de buurt van Valenca. Voor 't zover was hebben we een heerlijke vruchtenshake en Griekse yoghurt met muesli gegeten in een charmante herberg (zie foto) Ook daar zat weer het 74 jarige echtpaar uit Beieren. 😄😄😄😅😅😅
Tot dusver weer een mooie en inspirerende wandeling maar de hitte begon me de parten te spelen en lopend door de buitenwijken van Valence met alleen nog een beetje smerig lauw water ging me 't licht min of meer uit.

We hebben het er nu voor meer dan de helft opzitten. Morgen verlaten we Portugal via een korte wandeling naar Tui, de eerste Spaanse stad die we op ons gemak gaan bekijken.
Voor nu eerst eten en uitrusten.
Els

Weer n mooi verhaal. Jullie moeten maar n boekje laten drukken. Nog veel wandelplezier

Gerry 2018-08-26 19:25:17

Ziet er mooi uit daar allemaal. Lijkt indrukwekkend al1 niet Ton niet zo veel vergeten anders houden jullie te weinig over

Wim Fillekes 2018-08-26 19:33:43

Weer een leuk geschreven verhaal. Ik zie jullie zo lopen. Wandel ze morgen en neem alles mee.

Miep 2018-08-26 19:40:14

Els, je had voor vandaag vrouw herberg jouw rugzak moeten laten vervoeren als tegenprestatie voor t eten bij haar zus.

Marij 2018-08-26 19:43:49

Aha vandaar de nieuwe hoed van Ton op de foto 🎩 leuke foto’s trouwens. Wat vliegt de tijd alweer op de helft. En wat een verschrikkelijk keienpad respect. Wij zijn weer benieuwd naar morgen 💋 groetjes van Jos en mij 🙋‍♀️

Lenie 2018-08-26 20:19:26

Mooi geschreven. De belevenis van de 'werkelijkheid' is een groot goed, bedenk dat wel. Nog een fijne avond. Groetjes Jacques

Jacques Luijten 2018-08-26 20:55:53

Wat weer een verhaal . Prachtig.

Corrie Janssen 2018-08-26 20:57:26

Het schiet alweer lekker op. Erge mooie foto,s.

Tiny en hen 2018-08-26 22:06:16

Ton het voordeel van iets vergeten is dat de rugzak steeds lichter wordt. veel succes, ik verlang weer naar dit soort wandelingen.

john bongarts 2018-08-27 09:05:49

Weer pracht verhaal! Wees blij dat jullie hoge wandelschoenen aan hebben op dit soort historische paden. Succes.

Martin Janssen 2018-08-27 09:38:57

Geen paden voor badslippers zo te zien :) Petje af voor jullie beiden. Maar niet laten liggen! Veel wandelplezier vandaag en mooie uitzichten. Kijken ook weer uit naar het volgende verhaaltje...