Het Nederlandse fort van Galle

Sri Lanka, Galle

Unawatuna en Galle

De doordringende beat van de beach party ging best lang door. Tot 6.15 uur vanochtend om precies te zijn. Lowlands en Defqon (in onze ‘achtertuin’) zijn er niets bij. En een kwartier later… begint de eerste muziek bij de strandtenten al weer. Nee, voor je rust moet je niet in Unawatuna zijn, dat is ons inmiddels wel duidelijk.

We gaan op de fiets naar Galle (spreek je uit als ‘Kol’), dat ligt op een schiereilandje een half uurtje verderop. Sri Lanka was in de tijd van de VOC een Nederlandse kolonie. In 1640 verdreven Hollandse troepen de Portugezen uit Galle en namen de macht over. De Portugezen hadden in de 16de eeuw al een klein fort gebouwd; de Nederlanders breidden het fort uit en het kreeg de naam Dutch Fort. Galle was voor de VOC een belangrijke handelsstad. Veel kooplieden en soldaten verbleven hier tijdens de Nederlandse overheersing, die tot 1796 duurde.

Het is interessant om hier rond te lopen. We wandelen over de bastions en de brede vestingmuren (die zelfs de tsunami van 2004 hebben overleefd) en door de kleine straatjes. De straatnamen (zoals de Leyn Baan) en gebouwen herinneren aan het Hollandse verleden. Zo is er de Hollandse Kerk, ook wel de Groote Kerk genoemd. Zelfs het originele orgel uit 1760 is nog steeds aanwezig. Op de grond van de kerk liggen Nederlandse grafstenen afkomstig van het Hollandse kerkhof. En er is een Hollands ziekenhuis uit de tijd van de VOC. In het Maritiem museum en het Maritiem archeologisch museum leren we meer over het leven in de zee en vooral over de VOC-schepen De Avondster en De Hercules die bij Galle vergaan zijn. Boeiend!

Cricket is dé nationale sport van Sri Lanka. In. Galle wordt er op meerdere velden cricket gespeeld. Maar vanavond zien we het echte werk: een wedstrijd Sri Lanka - Zimbabwe. Op TV weliswaar, samen met het personeel van het restaurantje waar we onze laatste rijst met curry van deze reis eten. Ondertussen zijn ze online druk bezig met het afsluiten van weddenschappen over die wedstrijd. Om wat extra geld te verdienen, leggen ze uit.

En dan is het tijd om naar het vliegveld te gaan. Ons laatste blogje volgt als we thuis zijn!

16 km gefietst.

Wat n, interessante geschiedenissen van de Nederlanders in zo,n ver land . Een goede vlucht ,!!

Joke 2024-01-14 22:24:52

Wat een prachtige reis en foto’s! Dank jullie voor het meereizen, wel thuis.