Een vergeten stad

Sri Lanka, Polonnaruwa

Polonnaruwa

We zijn inmiddels door onze reisvoorraad ORS heen, maar hebben toch een redelijke nacht gehad. We voelen ons gelukkig iets beter. Een dag fietsen (we zouden vandaag ruim 80 km met behoorlijk wat hoogtemeters maken) gaat ‘m echter niet worden. We blijven een extra dag hier. We hangen wat rond en Ruud krijgt eindelijk de zwart-kopwielewaal voor de lens. Het ontbijt en de lunch slaan we nog maar even over. We eten een voorverpakt zoet broodje dat we gisteren hadden gekocht en dat gaat best goed. Vanmiddag durven we een fietstochtje naar de oude stad dan ook wel aan.

Eerst even wat achtergrond. Tot de negende eeuw was Anuradhapura de hoofdstad van Sri Lanka. Door de vele invallen van Tamils en Chola’s uit India, besloot de toenmalige Singalese koning in de negende eeuw daarom te verkassen naar Polonnaruwa. Deze stad was vervolgens 500 jaar de hoofdstad van Sri Lanka. Daarna werd de stad verlaten en raakte door de natuur overwoekerd. Het was vervolgens lange tijd een verloren en vergeten stad. De Britten (die van 1795 tot 1948 aan de macht waren in Sri Lanka) begonnen met de restauratie.

Inmiddels is deze oude koningsstad een van de belangrijke toeristische trekpleisters van Sri Lanka. En dat is te merken. Tot op heden hebben we nauwelijks toeristen gezien, zelfs niet in hotspots zoals Anuradhapura en Sigiriya. Maar hier kun je er niet om heen. We wandelen langs de oude tempels, paleizen, bouwwerken, beelden en stoepa’s. Zo nu en dan een tropisch buitje tussendoor. We vinden het best indrukwekkend en mooi, maar of het de 30USD entree waard is? (Sri Lankanen mogen trouwens gratis naar binnen) Maar goed, het heeft misschien ook met onze beperkte energie te maken: echt fit zijn we nog niet. We maken het rondje dan ook niet af. We kopen bananen (ons avondeten, meer durven we nog niet aan) en zijn bijtijds weer terug in het hotel.