'Hello'!

Cambodja, Beng Mealea

Siem Reap -> Beng Mealea

Door het drukke ochtendverkeer fietsen we de stad uit. Al snel wordt het rustiger. Erg groen. Veel huisjes langs de weg, vaak met verkoopstalletjes. 'Hello!' klinkt het voortdurend. Altijd met een grote glimlach, en vaak wordt erbij gezwaaid. De mensen zijn absoluut niet opdringerig of vervelend, het is heel ontspannen fietsen. Veel huizen staan op palen. Onder het huis, en vaak ook ernaast, onder een afdak, speelt zich het leven af.

De Beng Mealea tempel wordt ook wel de 'jungle-tempel' genoemd. Enorm groot, maar behoorlijk vervallen en overwoekerd door bomen. Dankzij een houten loopbrug, kunnen we de tempel goed bekijken. Indrukwekkend!

We logeren vannacht bij een familie vlakbij bij de Ben Mealea tempel. Een 'homestay'. Een vader en moeder, een aantal kinderen met hun gezinnen en opa van 89 jaar. Al snel komen de fotoboeken op tafel: van het huwelijk van zoon Channy. Hij is duidelijk de trots van de familie: hij woont in Australië en is getrouwd met een Australische vrouw. De dochter 'runt' de homestay en is de enige die goed Engels spreekt. Ze is er vandaag niet, maar vertaalt via de telefoon. De familie woonde jarenlang in een drijvend dorp in het Tonlé Sap meer en leefde van de visvangst. Hier bij Beng Mealea is het leven makkelijker. Ze bezitten een groot stuk grond waar ze ondermeer rijst, mango's en papaja's verbouwen. Leuk om hier te zijn en het leven op het Cambodjaanse platteland een beetje te ervaren!

55 km gefietst.

Ja ongelofelijk hoe groot Angkor is. De overgroeide tempels waren ook mijn favoriet. Leuk om in homestays te verblijven. Krijg je toch meer mee van een land dan in een hotel.