Medailles, strepen en emblemen

Vietnam, Hanoi

Dagje Hanoi

'De weg zelf is je bestemming.’
Een van de beroemde quotes van de Chinese filosoof Confucius (ca 500 v.Chr.). Confucius wordt gezien als 'Wanshishibiao’, een voorbeeld voor alle leraren. Zijn leer, het confucianisme, heeft grote invloed op de cultuur van Oost-Aziatische landen. Een van de bekendste tempels in Hanoi, de Literatuurtempel (Văn Miếu), is opgericht om Confucius te eren. Onderwijs stond er centraal, en de tempel werd al snel omgedoopt tot de eerste universiteit van de stad. Mensen komen er nog steeds om Confucius en andere confucianistische geleerden te vereren en wierook te branden. Een prachtig complex.

De Vietnamese bevolking is een mix van aanhangers van het boeddhisme, confucianisme, traditionele lokale geloven en katholicisme. Dit overigens binnen de grenzen - en onder toezicht - van de communistische regering, die godsdienst afraadt. De religie in Vietnam is van oudsher beïnvloed door de Chinezen. Europese missionarissen brachten het katholicisme naar Vietnam. Die diversiteit zie je ook terug in de vele tempels en kerken van Hanoi. We nemen onder meer een kijkje bij de St. Joseph's kathedraal.

Zijn witte pak met rode en gouden accenten is onberispelijk. Medailles, strepen en emblemen. Zijn wit met rode pet staat stevig op zijn hoofd. Pffrrrt! Hij blaast hard op zijn fluitje. Een wandelaar kwam óver de gele lijn, en dat is absoluut niet de bedoeling. We zijn bij het Mausoleum van Hồ Chí Minh. Een streng beveiligde plek in het centrum van de stad. Een plek ook waar Vietnamezen massaal naar toe komen. Op dit plein riep Hồ Chí Minh in 1945 de onafhankelijkheid van de Democratische Republiek van Vietnam uit. Het is een imposant plein en een al even imposant bouwwerk.

Na 2 dagen en vele kilometers slenteren door de stad, vinden we het wel mooi geweest. Morgen stappen we weer op de fiets!

0 km gefietst.

Geweldig, al mijn herinneringen aan Vietnam en Hanoi komen weer boven!