Go with the flow

Vietnam, Hanoi

Huong Song -> Hanoi

De dorpjes onderweg zijn het leukste, zeker omdat er vandaag veel marktjes blijken te zijn. Ondanks het miezerige weer, is het er een drukte van belang. De grote aanwezige vandaag is vlees. In alle verschijningsvormen. Grote stukken vlees liggen op tafeltjes of kartonnen dozen. Kooien met levende kippen en eenden, soms naast een houtskool gestookte grill. Verser kun je het niet krijgen. Teilen met levende vissen, kreeften en garnalen. Een half varken achter op een brommer. De hondenslachterijen maken de meeste indruk. We schreven al eerder dat hondenvlees in Vietnam een delicatesse is. Voor iedereen die dacht dat dit een broodje aap (leuke woordspeling) was, bekijk vooral de foto's. Katten ondergaan trouwens eenzelfde lot.

Hanoi is de hoofdstad van Vietnam en heeft bijna 8 miljoen inwoners. En die 8 miljoen inwoners hebben een onvoorstelbare hoeveelheid brommers en auto's. En wij fietsen vandaag door deze verkeersjungle. Wat een gekkenhuis. Toch is het ook leuk om door deze wereldstad te fietsen! Na een maand Azië, raken we niet meer snel onder de indruk van getoeter en chaos. We slalommen dus behendig tussen de auto's door, 'ritsen' moeiteloos als 2 stromen brommers bij elkaar komen, nemen brutaal de ruimte in van een twijfelende brommer en pakken soms geraffineerd een stoepje mee. Go with the flow. We vinden dat het ons eigenlijk best goed afgaat. Tot we stil staan op een kruising, en het verkeer compleet vast staat. Niemand kan meer voor- of achteruit. Pas na een kwartier weet iemand een gaatje te vinden en komt er weer beweging in. Echt snel gaat het dus niet.

We hebben gisteren via booking.com al een hotelletje geboekt, in de oude wijk, op loopafstand van de belangrijkste highlights van de stad. Bij aankomst krijgen we een gratis upgrade: we verblijven de komende nachten in de 'executive honeymoon suite'. Dat klinkt overigens chiquer dan het is, maar we hebben wel een riant ligbad. En een heerlijk zacht bed. Echt warm water. Genoeg waterdruk. WC-papier. Een waterkoker. Een dekbed met echte lakens. Een laundry-service. Een heus ontbijtbuffet. Kortom: alles wat we de afgelopen weken niet hadden - en overigens helemaal niet misten. Maar nu genieten we er volop van. Geen kakkerlakken en hagedissen op de kamer trouwens, ook best fijn.

Vanavond maken we verder kennis met deze bruisende stad. We kijken er naar uit om de stad de komende dagen verder te ontdekken!