De tempels van Koh Ker

Cambodja, Beng Mealea

Beng Mealea -> Srayang

Een mooie fietstocht door landelijk gebied. Bananenplantages, cassave, rijst etc. Veel bedrijvigheid langs de weg: stalletjes met eten en drinken (met de kenmerkende oranje koelboxen die met grote blokken ijs worden gekoeld), brommerwerkplaatsjes en er wordt rijst en cassave gedroogd. Veel spelende kinderen. En veel loslopende honden en kippen. De weg is licht glooiend, prima te doen.

Rond het middaguur zijn we in het dorpje Srayang, waar we een prima guesthouse vinden.

Na de lunch fietsen we naar het tempelcomplex Koh Ker. Koh Ker was de hoofdstad van het Khmer rijk van 928 tot 944. Koning Yayavarman IV en zijn zoon Hasavarman II lieten meer dan 180 tempels bouwen, in een gebied van 80 km2. Een groot deel is niet te bezoeken, maar de hoofdtempel (Prasat Thom) wel. Het is een flinke fietstocht, maar het zeker waard. De tempel is 55 meter breed en 40 meter hoog en steekt boven de jungle uit. We hebben inmiddels al veel tempels gezien, maar het blijft indrukwekkend! Onderweg komen we langs een flink aantal kleine (en vaak erg vervallen) tempels.