Feestje op het Laotiaanse platteland

Laos, Wat Nakhone

Munlapamok -> Champasak

Na 10 kilometer fietsen zijn we wel toe aan een ontbijtje. Ah, daar zitten mensen te eten. Eh, dat zijn er wel heel veel, dit is geen gewoon eettentje. Maar we krijgen de kans niet om verder te fietsen. Het is een feestje (ja, om 7 uur in de ochtend!) en er wordt gewenkt dat we erbij moeten komen zitten. Binnen no time zitten we aan een overvloedige maaltijd en wordt Laotiaanse sterke drank in plastic bekertjes geschonken. Dat is nog eens een ontbijt! We amuseren ons prima - en de overige feestgangers ook: zij hebben de grootste pret om alles wat we doen en zeggen. Wat een leuk begin van de dag.

We fietsen een deel van de dag over onverharde weggetjes door traditionele dorpjes. Over wiebelige houten bruggen. We steken met een trekpontje een zijrivier van de Mekong over. Iedere paar kilometer staat er weer een kleurrijke tempel, soms met grote Boeddha’s. En ook hier zien we zo nu en dan Boeddhistische monniken, vaak jonge knullen, die eten, bloemen en andere offers krijgen en daarvoor de mensen zegenen. Een bijzonder gezicht.

We eindigen onze fietsdag bij een leuk hotelletje in Champasak, met mooi uitzicht over de Mekong. Vanuit hier willen we morgen de Wat Phou tempel bezoeken.

73 km gefietst.

Wat een leuke berichten en foto's. Heerlijk herkenbaar, zo'n 'luxe' guest house, en gelukkig ben je goed beschermd door de tokeh's in het raamkozijn :)

Edda 2019-12-29 12:20:48

Die tokeh’s (gekko’s) zitten hier inderdaad in de kozijnen en op de muren en plafonds. Gisteren vrat een van de kippen die hier rondscharrelen er een op...

ruudsandra 2019-12-31 11:31:54

Fijn om te lezen dat jullie genieten, en de verslaggeving is top, ik zie het allemaal voor me. Ruud en Sandra ‘t allerbeste gewenst!