De jaarlijkse volksverhuizing

Vietnam, Tam Nông District

Hanoi > Co Tiet

Het is mistig als we de stad uitfietsen. Sinds we uit Ninh Binh vertrokken, hebben we de zon niet meer gezien en is het een stuk minder warm. Natuurlijk wisten dat we niet 8 weken prachtig weer zouden hebben. Maar stiekem vinden we het toch wel jammer. De wereld om ons heen ziet er toch wat mooier uit als de zon schijnt. Sorry daarom voor de soms wat kleurloze foto's!

We zijn niet de enigen die de stad verlaten. Opvallend veel brommers zijn volgepakt met reistassen en koffers. Het Vietnamees nieuwjaar (Tet) zorgt ieder jaar opnieuw voor een volksverhuizing. Veel mensen die in de steden werken, keren voor Tet terug naar het ouderlijk huis in de provincies. De voorbereidingen voor Tet zijn overal in volle gang. In de dorpen en zelfs op de akkers verschijnen steeds meer kleurige vlaggetjes en Chinese lampionnen. Vrijwel ieder winkeltje verkoopt kadopakketten, plastic spaarvarkens (kinderen krijgen rode envelopjes met ‘lucky money’), luxe dozen met koekjes en Heineken bier. De marktjes liggen inmiddels vol met verse bloemen. Mensen houden grote schoonmaak en we zien dat veel mensen nog even een muurtje of hekje schilderen. En zoals wij in december kritisch een kerstboom uitzoeken, kiezen ze hier met evenveel aandacht een mandarijnenboompje of een bloeiend perzikboompje. Die zijn werkelijk overal te koop.

De route voert ons langs akkers, over dijken, door dorpjes en stadjes. We zien regelmatig tempels en prachtige toegangspoorten. Opvallend veel afval langs de wegen, dat hebben we eigenlijk nog niet eerder zo extreem gezien. In het dorpje Co Tiet vinden we een eenvoudig hotelletje. Dat is weer even wennen na ons fijne hotel in Hanoi. Gelukkig zijn er warme dekbedden.

Afgelopen donderdag is Sandra's tante Attie overleden. Ze heeft tot het laatst toe ons blog gevolgd en onze WhatsApp-berichtjes met foto's bekeken. Vandaag volgen we via een livestream de uitvaart. Heel fijn dat we er zo toch bij kunnen zijn.

83 km gefietst.

Ach, dan zit je ineens toch wel heel ver weg als iemand overlijdt. Sterkte.

Mieke 2020-01-22 20:38:59

Sterkte Sandra en Ruud. Mooi dat jullie tante nog zo heeft kunnen meegenieten van jullie reis en dat jullie ook nog ‘live’ bij haar afscheid waren. De heel mooie kanten van het World Wide Web.