We zitten hier goed

China, Hekou

Met z’n drieën zijn ze er zeker een half uur mee bezig: een Chinese sim-kaart voor onze iPhones. Zo’n sim-kaart krijg je als buitenlander niet zomaar. Meerdere medewerkers controleren onze paspoorten en visa, ze maken foto’s van de paspoorten en van ons en ze voeren allerlei gegevens in de computer in. Het is een flinke klus. Maar voorlopig hebben we weer 4G! Toch wel prettig: we merken dat we een enorme informatiebehoefte hebben. We struinen de halve dag het internet af naar betrouwbaar nieuws over de ontwikkelingen rondom het coronavirus, vooral hier in de provincie (Yunnan). In meerdere steden in Yunnan zijn inmiddels hotels gesloten, ligt het openbaar vervoer stil en is het voor non-residents niet meer mogelijk om te reizen. We hadden even het plan opgevat om hier toch nog een meerdaags fietstochtje te maken, maar dat idee laten we maar schieten. We zitten hier goed. Misschien verkassen we morgen wel naar een hotel met wat meer comfort, dat gunnen we onszelf in deze situatie wel.

Hoewel hier niet veel te doen is, is het best een aardige stad. Met gym-apparaten bij de rivier en inmiddels zijn best veel winkels en restaurantjes open. Verhongeren zullen we hier zeker niet. De grenspost zit 200 meter bij ons hotel vandaan. Het is er een drukte van belang, vooral met Chinezen die China weer binnenkomen.

Verder gaat het goed met ons. Over onze gezondheid maken we ons eigenlijk geen zorgen: de kans dat we ziek worden, is minimaal. Waar we minder gerust op zijn, is of de grens straks nog wel open is. Meerdere landen hebben inmiddels de grenzen met China gesloten. Het lijkt er op (maar de berichten zijn niet eenduidig) dat Vietnam ook al 1 grensovergang (dichter bij het crisisgebied) dicht heeft gezet. Fingers crossed.

Morgen is er weer een dag!

0 km gefietst.

Tja, geduld is een schone zaak zullen we maar zeggen. Naar één ding ben ik nieuwsgierig. Je schrijft: "Over onze gezondheid maken we ons eigenlijk geen zorgen: de kans dat we ziek worden, is minimaal". Daar kan ik helemaal in meegaan; immers er zijn nog geen 7000 bekende ziektegevallen op een bevolking van 1,5 miljard. Maar, ehm ... vanwaar die mondkapjes op de foto's? Of zijn het juist die mondkapjes die maken dat jullie je geen zorgen maken?

Jan Tjeerd 2020-01-30 14:38:06

De mondkapjes zijn (min of meer) verplicht. Toen we China inkwamen, kregen we dat bij de douane al te horen. Vrijwel iedereen draagt een mondkapje - en wij dus ook. Het went overigens snel!

ruudsandra 2020-01-30 15:08:10

Wat een tegenvaller voor jullie. Sterkte er mee!

Jasper 2020-01-30 21:25:19

We leven mee met jullie visumperikelen. Vietnam kan knap lastig zijn weten we uit ervaring. Hekou herinneren we ons nog goed. Vorig jaar was dat een drukke grensplaats en waren de straten zeker niet leeg. We hopen dat jullie nog een paar fijne dagen in Vietnam hebben . We nemen aan dat de terugvlucht via Hanoi zal lopen. We keep our fingers crossed 👍

Leo en Annette 2020-01-31 11:44:14

In ieder geval tijd voor de sportschool vandaag! :-)