De dam die alles veranderde (2)

Laos, Lak Sao

Thalang -> Lak Sao

Ampai kan het zich nog goed herinneren. Ze was een jaar of 12. Het huis en het kleine guesthouse van haar familie stonden in het bos, vlakbij het riviertje. Er zou een dam komen, daar werd al jaren over gepraat. Toen kwamen de mensen van NTPC langs met een landkaart. De familie moest kiezen waar ze naar toe wilden verhuizen. De NTPC zorgde een nieuw huis, mét elektriciteit. Blij zijn ze er nooit mee geweest, vertelt ze, terwijl ze het bootje behendig tussen de dode bomen manoeuvreert. Het leven is er niet makkelijker op geworden. Veel mensen zijn weer gaan jagen (stropen), ook is er weer meer illegale houtkap. Ampai laat ons de zonsopkomst op het meer zien. Een fotogenieke omgeving, dat staat buiten kijf. Maar de impact is groot.

Wederom een prachtige fietsroute vandaag. We laten het meer al snel achter ons. Veel bos, soms afgewisseld met landbouwgrond. Eenvoudige dorpjes onderweg waar ondermeer de Hmong-minderheid woont. Er ligt veel rijst en cassave te drogen langs de weg. Daarna wordt het landschap meer open met mooie vergezichten. De laatste kilometers vallen mij (Sandra) zwaar. Sinds vannacht buikloop en ik voel mij steeds beroerder. De rest van de middag lig ik in bed.

52 km gefietst.

Ziek worden op vakantie - als je zo lang gaat kan het bijna niet anders, maar wel heel vervelend! Beterschap! En bedankt voor de interessante verhalen en prachtige foto’s tot nu toe, bijzonder om een beetje met jullie mee te reizen!

Mieke 2020-01-08 16:09:31

Niet mooi dat je ziek bent, hopelijk knap je snel weer wat op. Heb je enig idee waar je het hebt opgelopen?

Wiepie de Geeter 2020-01-08 16:57:11

Wat mooi dat jullie zoveel vertellen over het leven in de landen waar je doorheen reist. Veel beterschap voor Sandra, ziek zijn op vakantie is niet prettig. Buikloop en fietsen al helemaal niet!

Anke 2020-01-08 19:21:20

Geen idee waar de buikloop door is ontstaan. Gelukkig lijkt het mee te vallen!