Peddelen met de voeten

Vietnam, Ninh Bình

Het Ninh Binh gebied staat bekend om de fantastische karstbergen en tempels. In de reisgids wordt ‘een fietstochtje door de rijstvelden’ als een van de highlights beschreven. Nou, die hebben we natuurlijk al ruimschoots in the pocket. Verder zijn hier grotten te bezoeken en is een boottocht een must. We doen dus een dagje ’toeristisch’.

We zijn zeker niet de enigen die vandaag kiezen voor een boottocht bij Tam Coc, ook wel het kleine Ha Long Bay genoemd. Toch valt het ons wel mee met de drukte. We hebben de afgelopen tijd al vaker gehoord dat er veel minder toeristen zijn dan voorgaande jaren. Tam Coc bestaat uit gigantische karstbergen te midden van rijstvelden, waar de Ngo Dong rivier doorheen slingert. De roeiers en roeisters peddelen hier meestal met hun voeten. Op een bord bij de ticket office staat overigens dat dit verboden is, het is ons onduidelijk waarom. Ook online hebben we er niets over kunnen vinden. We maken een boottocht van ongeveer 2 uur. Het is hier absoluut prachtig!

In de middag gaan we naar de Hang Mua Cave. De Cave (grot) zelf stelt niets voor, maar de klim de berg op wel. Via een groot aantal trappen komen we uit bij de Hang Mua tempel en hebben een fantastisch uitzicht over de omgeving.

Ondanks dat het wel meevalt met de drukte, is de omgeving wel erg toeristisch en commercieel. Al 700 meter voor de ticket office van Hang Mea staan mensen met fluitjes om ons te pushen onze fiets tegen betaling te parkeren. En dat gaat tot de ticket office door. Ook tijdens de boottocht doen mensen verwoede pogingen om ons spullen te verkopen. Logisch dat mensen een graantje willen meepikken, maar het is wel een contrast met de afgelopen weken.

Al met al een zeer geslaagde dag!

23 km gefietst.

Dag Leuk jullie vandaag ontmoet te hebben.We volgden jullie al lang.Zoals beloofd ons blogadres. https://theovanderburght.reislogger.nl Indien vragen over jullie verdere reis stel ze gerust ik zal het zelfde doen. Groetjes Christine en Theo

Theo. en Christine 2020-01-22 14:29:38

Erg leuk inderdaad! We gaan jullie ook volgen. Een heel fijne reis toegewenst!