Belevenissen op 100 km asfalt

Laos, Xaiphouthong District

Napong -> Pakxon

Niet het leukste vooruitzicht: ruim 100 km over de doorgaande asfaltweg. Die weg waar we al 2 dagen overheen fietsen, en soms behoorlijk druk is. En 100 km vinden we gewoon best ver.

Maar wat is het weer een leuke fietsdag! Er is weer veel te zien en te beleven onderweg. Hoewel oud-en-nieuw hier niet wordt gevierd, blijkt 1 januari een nationale feestdag te zijn. Overal zitten groepjes mensen bij elkaar, er zijn feestjes en er is veel (en zoals altijd: harde) muziek. Veel gezelligheid onderweg. De winkeltjes en restaurantjes zijn (gelukkig voor ons) gewoon open.

Een greep uit wat we zien vandaag.

Brommers, veel brommers. Met 1, 2, 3 of soms 4 mensen erop, inclusief slapende baby’s. Soms met zijspan voor spullen, verkoopwaar of een compleet gezin. Kinderen vanaf een jaar of 10 rijden hier al zelfstandig brommer, soms met kleinere kinderen achterop. Platte wagens achter een soort halve tractoren. Met spullen, maar ook met complete families erop. Auto’s, vooral het aantal Toyota Hillux’en zien we dagelijks toenemen. Vrachtwagens, soms torenhoog bepakt. Bussen. Soms zijn dit dubbeldeks touringcars, die een dienstregeling tussen de grotere steden hebben. Soms zijn dit half open bussen, die afgeladen vol zitten en bovenop grote stapels bagage vervoeren.

We zien heel veel dorpjes onderweg. Van schamele houten huisjes tot mooie stenen huizen met een glimmend hek eromheen. Wat een contrast: het verschil tussen arm en rijk is hier enorm.

Koeien, geiten, honden, kippen. Veel, heel veel kleine alles-te-koop-winkeltjes en restaurantjes. Winkeltjes waar je je kist of stupa kunt kopen. Een enorm aantal pompstations. Tempels natuurlijk. Een enkel kerkje. En we zien steeds meer bedrijven: bouwmaterialen, dakbedekking, landbouwmaterialen.

En de mensen blijven ons enthousiast begroeten. Jong, oud, het maakt niet uit. Steeds weer roepen, lachen, zwaaien. Wat een pret. De 100 km vliegen voorbij, en we zijn al om 14.30 in ons guesthouse in Naxpong. ’s Avonds eten we samen met Leo & Annette (www.globefietsers.nl ). We blijken deels dezelfde route te volgen. Als wij over een paar dagen naar Vietnam gaan, fietsen zij door naar het noorden van Laos en vervolgens Thailand. Leuk om ervaringen uit te wisselen!