Het 10e eendenkuiken

Laos, Nongbok

Savannakhet -> Nongbok

Een mooie route vandaag, deels onverhard. Palmbomen met kokosnoten. Suikerriet. Pinda’s. Opvallende verschijning vandaag zijn de rubberplantages. De rubberbomen staan strak in het gelid. Aan iedere stam hangt een bakje waar de dikke witte emulsie (latex) in druppelt. In een paar mooie groene rijstvelden zien we honderden zwartsnavelooievaars. Een vogelsoort die ernstig in zijn bestaan is bedreigd, lezen we later. Hij is iets groter dan zijn Europese familie.

De vrouwen zitten samen onder een afdakje. De kinderen spelen. Het kleutermeisje met haar knalroze fietsje met zijwieltjes en een al net zo roze mandje voorop. De dreumes in zijn bruine fleecebroekje rent rond en speelt met steentjes. Opwinding gaat door de groep als we van de fiets afstappen. Gegiechel. Stiekem foto’s maken. Ook de buurvrouw komt aangesneld. In de schaduw drinken we onze koude kokossap. In een doos zitten 10 piepende eendenkuikens, één probeert eruit te komen. Kippen en honden lopen rond. Erg veel klanten krijgen ze niet bij dit kleine winkeltje aan de onverharde weg.

Lekker, deze pauze. Het is erg warm vandaag, en dat kost veel energie.

Eindelijk. Het dappere eendenkuiken heeft weten te ontsnappen uit de kartonnen doos. De wereld en de vrijheid tegemoet. Het is tijd om verder te fietsen.