Weemoed

Sri Lanka, Unawatuna

Dikwella -> Unawatuna

De omgeving verandert. Het is nog steeds prachtig groen (jungle, rijstvelden, leuke dorpjes, zo nu en dan een tempel). Het verschil is dat het hier welvarender lijkt. De huizen zijn groter, er zijn meer echte winkels in plaats van stalletjes, er rijden meer - en mooiere - auto’s. Ook de tempels zijn veel beter onderhouden. Deze welvaart is overigens behoorlijk relatief: Sri Lanka worstelt met een ernstige financiële crisis. Het ging al jaren niet goed in het land. De burgeroorlog tussen de Tamils en Singalezen (1983-2009), de tsunami (2004), terreuraanslagen op kerken en hotels (2019). Daar kwamen de coronapandemie en de oorlog tussen Rusland en Oekraïne bij. En falend politiek beleid. Toeristen bleven massaal weg en het protest vanuit de bevolking nam toe. In 2022 ontvluchtte de president het land en liet Sri Lanka achter in een diepe economische crisis met torenhoge inflatie en tekorten aan voedsel, medicijnen en brandstof. De Sri Lankanen zijn dan ook erg blij met de toeristen die wél de moeite nemen om naar hun mooie land te komen. Ze zijn er trots op en ze hopen op betere tijden, dat merken we steeds weer in de gesprekjes die we met hen hebben.

Tijdens de treinreis van Kandy naar Ella zagen we al uitgestrekte theeplantages. Vandaag fietsen we voor het eerst langs theevelden en theefabrieken. De bekende Ceylon-thee komt hier vandaan (Ceylon is de vroegere naam van Sri Lanka). Sri Lanka is de derde grootste producent van thee in de wereld en is verantwoordelijk voor 19 procent van de wereldexport. Indrukwekkend veel dus! En erg mooi, de heuvels vol met theeplanten.

Treuzelen. Dat doen we vandaag. Het is onze laatste echte fietsdag. De laatste dag ‘buiten de geplaveide paden’. De laatste dag lunchen op een plastic stoeltje bij een stalletje langs de weg. De laatste dag met leuke ontmoetingen met de altijd vriendelijke en gastvrije locals. De laatste dag met volop vogels, apen en varanen onderweg. We worden er een beetje weemoedig van dat onze reis er bijna op zit. Morgen hebben we ook nog een hele dag hier, maar dan in ‘toeristisch Sri Lanka’. Dus die mooie Boeddhistische tempel waar we langs fietsen: daar stoppen we dan ook. Erg mooi en we hebben weer leuke gesprekjes.

Een groter contrast is bijna niet mogelijk. Unawatuna is een echt toeristische badplaats. Met strandtenten en luide muziek uit de speakers. In het hotel hangt een groep kauwgom kauwende Russische pubers ongeïnteresseerd met hun telefoons. Het personeel is afstandelijk. Dit is niet het Sri Lanka waar we de afgelopen weken zo van zijn gaan houden. Ik word er zelfs een beetje chagrijnig van. Ruud heeft er minder last van: hij is na een dag fietsen in de hitte gewoon blij met het zwembad. Daar genieten we dan ook maar van.

72 km gefietst.

Goede reis terug!

Jet 2024-01-14 09:18:58

Geniet van de laatste momenten in Sri Lanka en dan terug naar het koude Nederland.