De dam die alles veranderde (1)

Laos, Thalang

Gnommalath -> Thalang

Als we het visitor center van de Nam Theun Power Company (NTPC) binnenlopen, lijkt het alsof we in een andere wereld zijn terechtgekomen. Bij de trap een bordje: houdt altijd de leuning vast. De schoonmakers dragen veiligheidshesjes. Bij de kraan staat een uitgebreide instructie handen wassen. Op het toilet staat uitleg over de mogelijke kleur van urine - en wat dat betekent. Wat een contrast met de wereld buiten het gebouw.

Straks meer over NTPC.

Wat is het hier prachtig! Een zeer rustige weg door karstgebergte en jungle: het is met stip onze mooiste etappe tot nu toe. Vandaag ook het eerste serieuze klimwerk, wat ons gelukkig goed afgaat. Op 540 meter hoogte komen we in een heel waterrijk gebied. Opvallend zijn de vele dode bomen die boven het water uitsteken en voor een absurdistisch schouwspel zorgen.

In dit gebied is iets bijzonders aan de hand. Nog niet zo lang geleden was hier vooral jungle waar een riviertje doorheen liep. Google Maps laat die situatie zelfs nog zien, zie laatste foto. Alles veranderde toen de NTPC hier met steun van de Wereldbank, de Aziatische Ontwikkelingsbank en de Europese Investeringsbank een stuwdam bouwde. Hierdoor kwam de hele vallei onder water te staan: een stuwmeer van 43.000 hectare groot (zie kaartje hierboven). Complete dorpen moesten elders opnieuw worden opgebouwd. Jungle en landbouwgrond verdween. De waterkwaliteit liep terug en daarmee de visvangst en de gezondheid van de mensen. Het leidde tot overstromingen op lagergelegen rijstvelden. Het gebied veranderde drastisch, met alle gevolgen van dien.

Dus we zijn hier in een prachtig gebied, we slapen in een leuk houten huisje aan de rand van het meer met een fantastisch uitzicht... Maar eigenlijk is het enorm triest. Veel om over na te denken, morgen meer hierover.