De kerststallen van boeddha

Sri Lanka, Negombo

Negombo

Contrast en diversiteit. Dat zijn de woorden die deze dag wat ons betreft het beste beschrijven. In Negombo is een groot contrast tussen arm en rijk. Terwijl we langs prachtige buitenhuizen fietsen, strekt zich aan de andere kant van de ‘Dutch canal’ een rij armoedige hutten uit. We zien mensen in moderne en chique kleding (en een paraplu tegen de zon) en mensen in versleten kleding en op blote voeten. Langs de kustlijn steken luxe hotels en restaurant (waar een overnachting een gemiddeld Sri Lankaans maandsalaris kost) af tegenover zeer basic guesthouses en eetstalletjes waar de locals hun in een kartonnen doosje verpakte lunch kopen. Enkele geluksvogels glijden voorbij in glanzende hybride auto’s, terwijl de meeste mensen zich verplaatsen op aftandse fietsen of brommers.

We hebben dit soort contrasten al veel vaker gezien. Zeker als fietser word je er in Afrika en Azië veel mee geconfronteerd. Toch is onze eerste fietsdag weer een ‘reality check’. Echt wennen doet het niet - en dat is misschien maar goed ook.

En we zien kerststallen. Veel kerststallen. In alle soorten en maten. Vaak met een kerstboom met nepcadeautjes ernaast. Ook al is Sri Lanka een overwegend boeddhistisch land, Negombo toont duidelijk de invloed van het katholicisme, geïntroduceerd door missionarissen tijdens de koloniale periode. We fietsen langs prachtige kerken zoals St. Mary's Church en St. Sebastian's Church (genoemd naar de beschermheilige tegen de pest) en grote katholieke begraafplaatsen. En dus heel veel kerststallen. Soms onder het ‘toeziend oog’ van een van de vele boeddhabeelden, bijvoorbeeld bij de Angurukaramulla tempel. Of naast een van de islamitische moskeeën van Negombo, waar het vanwege het vrijdaggebed vandaag een drukte van belang is. Wat een diversiteit.

Ons verslag zou niet compleet zijn zonder een vermelding van de vismarkt. Een verrassend leuke belevenis! De markt is op en naast het strand waar de vissersboten binnenkomen. Een deel van de vangst wordt direct vers verkocht. Een ander deel gaat eerst in grote vaten om te fermenteren - en na een aantal weken worden de vissen ze te drogen gelegd op grote zeilen. Hier, te midden van bedrijvigheid, ervaren we opnieuw de diversiteit van Negombo.

We slapen nog een nachtje hier in de stad; morgen gaan we ‘echt’ op pad!

32 km gefietst.

Geweldige (herkenbare) plaatjes en verhalen! De vismarkt is bijzonder indrukwekkend, weet ik nog