Lucky money

Vietnam, Sa Pa

Op de eerste dag van het nieuwe Vietnamese jaar worden we wakker met een prachtig uitzicht op de bergen en de rijstterrassen. Foto 1, 2 en 3 hebben we gemaakt vanaf het balkon van ons bungalowtje. Zelfs vanuit ons bed kunnen we van dit uitzicht genieten. Chúc mừng năm mới (gelukkig nieuwjaar)!

Tet (voluit: Tet Nguyen Dan) is de belangrijkste feestdag van het jaar. Het luidt het begin van het nieuwe jaar en de lente in en valt meestal eind januari of begin februari. De exacte data verschillen elk jaar omdat de Vietnamezen de maankalender volgen. Het hele land is in beweging. Veel mensen werken in de steden en keren terug naar het ouderlijk huis in de provincies (zie ook https://www.pindat.com/pindata/user/ruudsandra/2020-01-21). Bij het familiealtaar brengen ze offers aan de voorouders. Kinderen krijgen cadeautjes en nieuwe kleren en - na het doen van een wens aan de voorouders - rode envelopjes met ‘lucky money’. Ook staan traditionele gerechten op het menu. Zo krijgen we vandaag bij het ontbijt Bánh Chung. Dat is een soort cake van kleverige rijst, bonen en varkensvlees.

De weersverwachting voor vanmiddag is slecht, dus we gaan direct op pad voor een wandeling. Het is hier echt mooi. Indrukwekkende rijstterrassen, stukken jungle, watervalletjes en een mooi dorpje (Cat Cat). We lopen door naar het stadje Sapa zelf. Normaal is Sapa in het weekend ontzettend druk met toeristen, vandaag is het heerlijk rustig. Er zijn een paar restaurants en winkeltjes open, en op straat zit een handjevol vrouwen met zelfgemaakte verkoopwaar. Dat bevalt ons wel. Er lijken vooral Vietnamese families - in hun mooiste kleren - op pad te zijn.

Fansipan is de hoogste top van Indochina (Cambodja, Laos en Vietnam). Omdat de verwachte regen voorlopig uitblijft, besluiten we in Sapa om met de kabelbaan naar boven (3143 m) te gaan. Het is mistig (en ontzettend koud), maar het levert wel prachtige plaatjes op. We hebben een topdag!

0 km gefietst.

Wow wat een prachtige foto's! Die boeddha van bovenaf, heeeeeeeul groot dus! Gaan jullie nog last krijgen van alle toestanden rondom het coronavirus? Hopelijk niet...

Mieke 2020-01-26 16:19:30

Ik geniet van jullie verhalen en prachtige foto's, gelukkig nieuwjaar!

Linda 2020-01-26 16:30:33

Waanzinnig leuk om jullie zo te kunnen volgen, wat een prachtige foto's!