'Not too spicy please!'

Laos, Leuad Khuay

Don Khone -> Munlapamok

4000 eilanden zouden in de Mekong-delta liggen. De meeste zijn zo klein als een (spreekwoordelijke) postzegel. Een paar zijn wat groter, en daar fietsen we vandaag overheen. Vanaf ‘ons’ eiland Don Khone fietsen we over de voormalige Franse spoorbrug naar het eilandje Don Det. Vanaf daar steken we met een bootje over naar Don Som. Wat is het hier leuk fietsen! Kleine onverharde en bochtige paadjes, door eenvoudige dorpjes. En prachtige rijstvelden, mooi! Daarna met een bootje naar Don Khong, het grootste van de eilandjes, waar we over een rustige asfaltweg langs de zuidkant fietsen.

Bij een stalletje bestellen we op de gok wat te eten. En dat hebben we geweten. Na een halve portie moeten we het opgeven, niet te doen. Note to ourselves: uitzoeken hoe we ‘niet te scherp alstublieft’ in het Lao kunnen zeggen. Vlak voordat we met een bootje naar het vaste land gaan, ontmoeten we Jack uit Amsterdam. Hij fietst al sinds oktober in Azië, en heeft nog drie maanden voor de boeg. Altijd leuk om onderweg andere fietsers te spreken.

Uitbundig, dat lijkt de beste omschrijving voor de Laotianen die we onderweg tegenkomen. De Cambodjanen zeiden vriendelijk ‘hello’, glimlachten en zwaaiden. De Laotianen doen er een schepje boven op. Ze zijn veel luidruchtiger. Ze schreeuwen ’sabaidie!', schaterlachen, rennen naar ons toe en willen handen kletsen. Zelfs de honden zijn luidruchtiger dan in Cambodja!